Formule 1

Miljardair teleurgesteld na investering in F1: ‘Bottas zegt niet eens hallo’

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas / GettyImages

Komend jaar keert Valtteri Bottas terug op de grid, de Finse routinier krijgt een stoeltje bij Cadillac.

Valtteri Bottas behoort tot de succesvolste Formule 1-coureurs uit Finland, maar zijn weg naar de top was volgens zakenman Antti Aarnio-Wihuri onmogelijk geweest zonder zijn financiële steun.

De inmiddels 78-jarige miljardair investeerde jarenlang miljoenen in de carrière van Bottas, maar kijkt nu met bittere teleurstelling terug op hoe hun samenwerking eindigde.

In een interview met het Finse Urheilulehti vertelt Aarnio-Wihuri openhartig over zijn ontgoocheling. Niet vanwege het beëindigen van hun samenwerking wat al in 2019 gebeurde, op basis van wederzijdse afspraken. Maar omdat Bottas hem sindsdien volledig negeert.

“Ik begrijp dat hij verder wilde met zijn carrière,” zegt Aarnio-Wihuri.

“Maar ik blijf me afvragen hoe iemand die zijn hele loopbaan opbouwde met onze hulp, nu niet eens meer gedag meer kan zeggen.”

Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen

Lees ook: Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen

Meer dan 20 miljoen euro

De zakenman schat dat hij meer dan 20 miljoen euro investeerde in Bottas, vanaf zijn eerste jaren in de autosport tot en met zijn overstap naar het Formule 1-team van Mercedes in 2017, waar hij de plek van Nico Rosberg overnam. Aarnio-Wihuri speelde ook een sleutelrol in het binnenhalen van die felbegeerde stoeltje bij Mercedes.

Toch kwam er na het teleurstellende seizoen van 2018, waarin Bottas geen enkele race won en als vijfde eindigde in het WK, een einde aan de samenwerking. Volgens Aarnio-Wihuri speelden zowel sportieve als economische factoren een rol in die beslissing.

“Iedereen was teleurgesteld in de resultaten.”

“Dat lag dat niet alleen aan hem, maar tegen het einde van het seizoen presteerde hij vrij zwak,” aldus Aarnio-Wihuri in een eerder interview met Ilta-Sanomat.

Wat de miljardair het meest steekt, is de manier waarop Bottas zich sindsdien heeft gedragen. Ondanks meerdere ontmoetingen sinds 2019 zegt Aarnio-Wihuri dat Bottas hem volledig negeert.

“Hij heeft sindsdien geen woord meer tegen me gezegd,” zegt hij.

“Ik verwachtte geen groot gebaar, maar volledige stilte had ik toch niet verwacht.”

Volgens hem gaat het niet om het geld, maar om fatsoen en respect.

“Het gaat erom hoe je andere mensen behandelt,” voegt hij eraan toe.

Bottas heeft nog niet gereageerd op de uitspraken van Aarnio-Wihuri. De Finse coureur reed van 2017 tot en met 2021 voor Mercedes, daarna voor Sauber en afgelopen seizoen was Bottas als reserverijder opnieuw verbonden aan Mercedes. In 2026 rijdt hij, met Sergio Perez voor Cadillac.

‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen

Lees ook: ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen

Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten

Lees ook: Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten

Laatste nieuws

Lees meer nieuws