Formule 1 Mercedes heeft begrepen waarom ze Lewis Hamilton de afgelopen drie jaar geen winnende auto konden geven Toto Wolff & Lewis Hamilton / Gettyimages Door M. Berkelmans Vandaag om. 20:53 F1 nieuws Lewis Hamilton Mercedes Mercedes heeft na jaren van teleurstellingen eindelijk duidelijkheid over waarom Lewis Hamilton sinds 2021 geen kampioenswaardige auto meer tot zijn beschikking kreeg. Hoofdingenieur Andrew Shovlin legde uit dat de Duitse renstal zichzelf in de problemen bracht door verkeerde aannames na de ingrijpende reglementswijzigingen van 2022. Lewis Hamilton verloor in Abu Dhabi 2021 op pijnlijke wijze de wereldtitel. Sindsdien kwam hij nauwelijks meer in de buurt van Red Bull. Pas tijdens de Britse Grand Prix van 2024 wist hij weer te winnen. Dat gebeurde 945 dagen na zijn vorige zege in Saoedi-Arabië 2021. Die overwinning kwam kort nadat Hamilton bekendmaakte dat hij in 2025 overstapt naar Ferrari. Mercedes koos bij de start van de nieuwe regels voor een gewaagde zero-pod-filosofie. Het concept zonder zijpods bleek echter een verkeerde gok. Lees ook: Max Verstappen niet langer de bestbetaalde in de Formule 1 ‘Veel ingewikkelder’ Het beperkte de luchtstroom richting de motor en leverde grote nadelen op in de strijd tegen Red Bull. Terwijl Mercedes vasthield aan dit idee, ontwikkelde Adrian Newey bij Red Bull de RB19. Die auto won in 2023 maar liefst 21 van de 22 races. Shovlin gaf in gesprek met Auto Motor und Sport toe dat de problemen vooral in de aerodynamica zaten. “We realiseerden ons op een gegeven moment dat bij de ontwikkeling van de aerodynamica veel gebieden door onze tools simpelweg niet goed genoeg werden weergegeven. De luchtstroom onder de auto was bijvoorbeeld veel ingewikkelder dan we eerder hadden gezien,” zei hij. Ook wees hij erop dat de huidige generatie wagens extreem veel downforce genereert aan het eind van de rechte stukken. Artikel gaat verder onder tabelBekijk hieronder de resultaten van Mercedes gedurende het V6-tijdperk SeizoenPuntenOverwinningenPositie201470116Eerste201570316Eerste201676519Eerste201766812Eerste201865511Eerste201973915Eerste202057313Eerste2021613,59Eerste20225151Derde202340902de202446804de Daardoor moesten teams de auto’s lager en stijver afstellen, wat de beruchte porpoising-problemen opleverde. Volgens Shovlin hoeven coureurs daar na de nieuwe regels van 2026 geen last meer van te hebben. “De rijders zullen blij zijn wanneer ze opnieuw in auto’s zitten die de hobbels beter absorberen,” vertelde de ingenieur. Toch gloort er hoop voor Mercedes. In 2026 komen nieuwe motorregels en insiders verwachten dat de krachtbron van de Duitse fabrikant dan weer de beste van het veld wordt. Dat scenario zou herinneringen oproepen aan 2014, toen de turbo-hybridemotor van Mercedes de basis vormde voor acht opeenvolgende constructeurstitels met Hamilton als speerpunt. Lees ook: Max Verstappen waarschuwt Red Bull voorafgaand aan de GP van Singapore Lees ook: Coureur ernstig gewond na crash tijdens populaire speedway race Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Max Verstappen niet langer de bestbetaalde in de Formule 1 Formule 1 Max Verstappen waarschuwt Red Bull voorafgaand aan de GP van Singapore Nieuws Coureur ernstig gewond na crash tijdens populaire speedway race Formule 1 Carlos Sainz reageert op geruchten over George Russell: ‘Toto Wolff heeft me niet gebeld’ Formule 1 Juan Pablo Montoya kon zijn oren niet geloven toen hij hoorde hoe Ferrari reageerde op het radiobericht van Lewis Hamilton Formule 1 Ferrari-legende prijst Max Verstappen: ‘Hij is met afstand de beste’
Formule 1 Juan Pablo Montoya kon zijn oren niet geloven toen hij hoorde hoe Ferrari reageerde op het radiobericht van Lewis Hamilton