Formule 1 Max Verstappen slaat alarm bij Red Bull: ‘Dat gebeurt ook in de kwalificatieronde’ Max Verstappen na de vrije training in Oostenrijk / Gettyimages Door Tim Visser Vandaag om. 08:33 F1 nieuws Grand Prix van Oostenrijk Max Verstappen Red Bull Onheilspellend bericht via de boordradio. Red Bull is met een fors vernieuwde RB22 naar de eigen Grand Prix in Spielberg afgereids, maar de updates leverden op vrijdag nog niet de gewenste duidelijkheid op. Het pakket bevat onder meer een herziene vloer, nieuwe sidepods en een gewichtsreductie. Max Verstappen eindigde in beide vrije trainingen als vierde en bleef in de tweede sessie ruim een halve seconde verwijderd van Kimi Antonelli, die met zijn Mercedes de snelste tijd klokte. De grootste zorg zat opnieuw in de aandrijflijn, want tijdens VT2 wees Verstappen zijn team via de boordradio op een vreemd verlies aan toeren bij het uitkomen van de haarspeldbocht in bocht 3. De motor zakte daar weg waardoor de Limburger telkens moest wachten tot het vermogen weer aantrok. “Kijk wat daar gebeurde op de apex van bocht 3 met de motor. Dat gebeurt ook op de pushronde. Het toerental zakt weg het is duidelijk,” aldus Verstappen. Lees ook: Vakantiegangers opgelet: deze zaak is in Nederland legaal en kost in Italië bijna 2.000 euro boete Wisselvallig Achteraf omschreef hij het euvel als wisselvallig en legde hij uit dat het probleem groter is dan enkel de krachtbron. “Het is alsof de achterkant grip pakt blokkeert en je verliest alle steun. Het is geen lineaire grip het voelt niet prettig. Je zit constant te gokken naar de grip. En zodra je weer gas geeft moet de motor inhalen waardoor er wielspin ontstaat bij het uitkomen,” aldus Verstappen. Teamgenoot Isack Hadjar liep tegen precies dezelfde problemen aan in bocht 3. De Fransman raakte er op een bepaald moment met de achterkant los en gaf zijn frustratie ongezouten door. “Zie je wel? Dit is het verhaal van bocht 3. Wat was dat nou? Alweer?” aldus Hadjar. Even later voegde hij daar nog scherper aan toe. “Ik heb de auto nodig die me **** vermogen geeft man. Want anders word ik ingehaald en dan zitten we in de ****,” aldus Hadjar. Artikel gaat verder onder de afbeelding. De vernieuwde RB22 van Max Verstappen Toch zag Hadjar in de tweede sessie ook lichtpuntjes. De bijgewerkte auto rijdt namelijk een stuk makkelijker dan voorheen. “Het voelde in VT2 veel beter dus dat is goed nieuws maar we zijn er nog niet. Het is in elk geval een stuk makkelijker te besturen dus de snelheid zou morgen wat eenvoudiger moeten komen dan normaal. Dat is mooi maar de auto staat qua afstelling absoluut nog niet waar we hem willen hebben,” aldus Hadjar. Verstappen komt tot stilstand Het is het eerste seizoen waarin Red Bull met een eigen krachtbron rijdt. De renstal ontwikkelt die via de interne tak Red Bull Powertrains in samenwerking met het Amerikaanse Ford. De verbrandingsmotor oogst veel lof in de paddock en voerde recent de ADUO-lijst van de FIA aan. Op het vlak van betrouwbaarheid en bestuurbaarheid hapert het echter al het hele jaar. Verstappen en Hadjar kwamen in de eerste zeven raceweekenden meermaals traag van hun startplek. Ook de openingstraining in Oostenrijk verliep stroef. Verstappen kwam in de eerste twintig minuten tweemaal tot stilstand in de pitstraat nadat de koppeling niet goed loskwam en de anti-stall ingreep. Monteurs moesten zijn wagen terug de garage in duwen. Daarbovenop klaagde hij over een trillende auto onder het remmen. Hadjar verloor in diezelfde sessie ongeveer de helft van zijn tijd doordat zijn motor vervangen moest worden. Teambaas Laurent Mekies hoopt dat het updatepakket de achterstand terugbrengt van vier à vijf tienden naar zo’n twee à drie tienden. Of dat lukt moet het restant van het weekend uitwijzen. De moeizame vrijdag valt samen met onrust rond het personeel. Volgens berichten zou de ervaren chief engineer Paul Monaghan kunnen vertrekken waarbij Cadillac als mogelijke bestemming wordt genoemd. Bronnen melden dat Monaghan daar een leidende functie kan krijgen. Mocht hij gaan dan is hij de zoveelste prominente naam die Red Bull de afgelopen twee jaar verlaat na het eerdere vertrek van Adrian Newey, Jonathan Wheatley en Christian Horner. Ook de race-engineer van Verstappen Gianpiero Lambiase stapt uiterlijk in 2028 over naar McLaren. Lees ook: Mercedes-eigenaar kreeg snelheidsboete van 1,1 miljoen euro in 120-km/u-zone Lees ook: In dit land ben je bij bumperkleven meteen je rijbewijs kwijt Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Vakantiegangers opgelet: deze zaak is in Nederland legaal en kost in Italië bijna 2.000 euro boete Autonieuws Mercedes-eigenaar kreeg snelheidsboete van 1,1 miljoen euro in 120-km/u-zone Autonieuws In dit land ben je bij bumperkleven meteen je rijbewijs kwijt Autonieuws Man koopt te zware camper: dealer vraagt 3.450 euro voor terugname Autonieuws Na 179.000 kilometer met alleen snelladen: zo ziet de batterij er nu uit Autonieuws Niemand dacht dat dit zou werken, maar deze vierkante viercilinder draait perfect
Autonieuws Vakantiegangers opgelet: deze zaak is in Nederland legaal en kost in Italië bijna 2.000 euro boete