Formule 1 Max Verstappen krijgt plotseling slecht nieuws vlak voor de Grand Prix van Oostenrijk Max Verstappen komt aan op het circuit in Oostenrijk / Gettyimages Door T. Visser 27. juni 2025 F1 nieuws Gianpiero Lambiase Grand Prix van Oostenrijk Max Verstappen Max Verstappen moet het komend weekend in Oostenrijk stellen zonder zijn steun en toeverlaat. Red Bull bevestigde vrijdag aan Motorsport.com dat Gianpiero Lambiase de Grand Prix op de Red Bull Ring aan zich voorbij moet laten gaan vanwege persoonlijke omstandigheden. Daardoor mist Red Bull niet alleen de man die normaal gesproken Verstappen via de boordradio begeleidt, maar ook de hoofdverantwoordelijke voor het reilen en zeilen van de hele racestructuur aan de pitmuur. Lambiase is namelijk in de afgelopen jaren opgeklommen tot hoofd van de trackside operations, een rol die veel verder reikt dan alleen zijn samenwerking met Max Verstappen. Zijn afwezigheid wordt dit weekend opgevangen door Simon Rennie. Hij zal de taak van race-engineer op zich nemen en is dus ook de man die de communicatie met Verstappen verzorgt tijdens de race. Lees ook: McLaren moet zich ‘zorgen maken’ na dit resultaat van Max Verstappen Lange staat van dienst Rennie is geen onbekende binnen het team. Hij begon zijn loopbaan in de Formule 1 in 2004 bij Renault als data-analist voor Fernando Alonso. Vervolgens werkte hij als race-engineer bij Lotus voor Kimi Räikkönen en maakte in 2013 de overstap naar Red Bull. Daar werkte hij als race-engineer voor Mark Webber en later Daniel Ricciardo. Na het vertrek van Ricciardo vervulde hij diverse functies in de fabriek, maar zijn band met het team bleef hecht. Verstappen kent hem dus goed. Red Bull verwacht dat Lambiase volgend weekend weer terug is tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië op Silverstone. De races in Oostenrijk en Groot-Brittannië vormen samen een belangrijke dubbele krachtmeting voor het team uit Milton Keynes. Deze fase van het seizoen is namelijk cruciaal, omdat de laatste reeks updates nu wordt geïntroduceerd voordat de volledige focus verschuift naar 2026 en de nieuwe technische regelgeving. Toch is de Nederlander terughoudend in zijn verwachtingen. Volgens hem is het niet heel realistisch om het seizoen alsnog om te draaien. Wel noemt hij het circuit in Spielberg een baan die hem goed ligt. Hij won er namelijk al vijf keer eerder. Het belang van een goede race-engineer Voor Formule 1-coureurs is een duidelijke communicatie met hun race-engineer van groot belang. Die samenwerking speelt namelijk een centrale rol in de prestaties op de baan. De engineer moet in staat zijn om snel en helder informatie te geven over de strategie, de auto-instellingen en het gedrag van de wagen. Als daar iets misgaat, kan dat directe gevolgen hebben voor de race. Bij Ferrari is dit seizoen gebleken hoe gevoelig die samenwerking kan zijn. Lewis Hamilton ondervond aan den lijve hoe lastig het is als de communicatie niet optimaal verloopt. In meerdere races kreeg hij informatie van zijn race-engineer Riccardo Adami waar hij volgens eigen zeggen niets mee kon. Lees ook: Charles Leclerc aan de kant bij Ferrari: Dino Beganovic neemt het stuurtje over Lees ook: Lewis Hamilton meldt problemen na VT1 in Spielberg Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 McLaren moet zich ‘zorgen maken’ na dit resultaat van Max Verstappen Formule 1 Charles Leclerc aan de kant bij Ferrari: Dino Beganovic neemt het stuurtje over Formule 1 Lewis Hamilton meldt problemen na VT1 in Spielberg Formule 1 Toto Wolff reageert plotseling op het binnenhalen van Max Verstappen Formule 1 ‘F1-coureur wordt ontslagen en vervangen door George Russell’ Formule 1 FIA grijpt in: Geheime Formule 1-documenten onthuld