Formule 1 Lewis Hamilton reageert op de uitspraak van Mercedes-baas Toto Wolff over Ferrari Toto Wolff & Lewis Hamilton / Gettyimages Door L. Maas 31. mei 2025 Ferrari Lewis Hamilton Toto Wolff Lewis Hamilton heeft zich niet ingehouden in zijn reactie op de controversiële uitspraken van Toto Wolff, die suggereerde dat Ferrari mogelijk het meeste zou profiteren van de nieuwe technische richtlijn. Dit weekend wordt de Grand Prix van Spanje verreden en dat belooft meer dan alleen spektakel op de baan. Er is namelijk een belangrijke technische ingreep gedaan die het kampioenschap stevig kan opschudden. De FIA gaat de langverwachte richtlijn tegen flexibele voorvleugels per dit weekend te handhaven. Daarmee willen ze het speelveld eerlijker maken, maar de gevolgen voor teams kunnen aanzienlijk zijn. De nieuwe richtlijn schrijft voor dat de voorvleugels voortaan maximaal tien millimeter mogen bewegen onder belasting. Tot nu toe was dat vijftien millimeter. Het verschil lijkt klein, maar de impact op de aerodynamische balans van de auto’s is groot. Vooral in langzame bochten is de flex van de vleugel cruciaal om voldoende grip te genereren. Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat Ferrari hier minder last van zal hebben. “Hun vleugel is namelijk altijd al een stuk stijver geweest dan die van de rest,” aldus Wolff. Hij denkt dat vooral McLaren en zijn eigen team Mercedes nadeel kunnen ondervinden van de strengere controle. In het verleden maakten juist zij slim gebruik van flexibele voorvleugels om prestaties te verbeteren. Ferrari-coureur Lewis Hamilton reageerde nuchter op de uitspraken van zijn voormalige teambaas. “Ik heb geen idee waar dat vandaan komt of waarom hij dat denkt,” zei hij. “Natuurlijk hoop ik dat hij gelijk heeft, maar eerlijk gezegd weet ik niet wie hier voordeel of nadeel van zal hebben. In ieder geval voelde ik geen groot verschil toen ik het in de simulator testte.” Lees ook: ‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’ Hamilton erg kritisch op de FIA Hamilton uitte daarnaast stevige kritiek op het technisch reglement van de FIA. “Volgens mij is de flexibele vleugel in wezen een tijdelijke oplossing geweest voor een technisch reglement dat niet optimaal functioneert.” Volgens hem moet de FIA zich richten op structurele oplossingen, zoals betere mechanische grip. “Het blijft een uitdaging om voldoende neerwaartse druk op de voorkant te genereren bij lage snelheden, zonder volledig afhankelijk te zijn van mechanische grip.” De nieuwe regels volgen op eerdere aanpassingen. In 2024 werd na de race in Baku al een rem gezet op flexibele achtervleugels. Nu dus ook de voorzijde. De veranderingen komen op een cruciaal moment. De teams zitten namelijk dicht bij elkaar, zowel op de baan als in het klassement. Zowel Red Bull als Ferrari lijken iets minder kwetsbaar. Mercedes en McLaren worden nauwlettend in de gaten gehouden. De komende race in Barcelona zal de eerste echte testcase worden. Op een circuit waar hoge snelheid en technische bochten samenkomen zal duidelijk worden wie zijn ontwerp op orde heeft en wie de rekening betaalt voor eerdere trucs met flexibele onderdelen. Met het kampioenschap in volle gang is er geen ruimte meer voor experimenten. Elke milliseconde telt. De technische richtlijn van de FIA zou zomaar het verschil kunnen maken tussen winst en verlies. Lees ook: Bernie Ecclestone: Lewis Hamilton had geluk bij zijn wereldtitels Lees ook: Ferrari neemt beslissing over toekomst Vasseur na ontslag Horner Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 ‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’ Formule 1 Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie Formule 1 Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’ Formule 1 Lando Norris komt met statement na ’turbulente week’ Formule 1 Cadillac F1 zet streep door Daniel Ricciardo: teambaas geeft uitleg Formule 1 Christian Horner al in verband gebracht met vier F1-teams