Formule 1

Lewis Hamilton flipt en scheldt Ferrari uit over de boordradio

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton in Canada / Gettyimages

Onrust bij Ferrari na frustraties van Lewis Hamilton tijdens GP van Canada

Onrust bij Ferrari na frustraties van Lewis Hamilton tijdens GP van Canada

Ferrari zal flink geschrokken zijn van de radioberichten van Lewis Hamilton tijdens de Grote Prijs van Canada.

De Britse coureur liet namelijk meermaals weten compleet de weg kwijt te zijn in zijn SF-25.

Transfergerucht: George Russell verlaat Mercedes voor ander team

Lees ook: Transfergerucht: George Russell verlaat Mercedes voor ander team

Buiten de punten

Niet alleen bleef hij voor de tiende keer dit seizoen buiten het podium, ook verloor hij opnieuw het onderlinge duel van teamgenoot Charles Leclerc.

Hamilton begon het weekend nog sterk. Hij kwalificeerde zich vóór Leclerc nadat de Monegask een fout maakte in zijn laatste snelle ronde.

Toch liep het op zondag totaal niet volgens plan. Montreal is een circuit waar Hamilton eerder zeven keer wist te winnen, maar zijn eerste podium voor Ferrari blijft uit.

Opmerkelijk is dat hij in zijn achttiende seizoen in de Formule 1 voor het eerst geen enkel top-drie resultaat heeft behaald in de eerste tien races van het jaar, sprintweekenden niet meegerekend.

Tijdens de race meldde Hamilton al vroeg dat er iets mis was met zijn auto. Hij kreeg via de radio te horen dat hij 20 punten aan downforce verloor vlak na de start.

Dit zou hem volgens analist Martin Brundle ongeveer een halve seconde per ronde kosten.

Hamilton reageerde gefrustreerd:
“Is dat achteraan voor ons? Want de achterkant is los,” waarop zijn engineer Riccardo Adami antwoordde: “Hij is vrij gebalanceerd.”

Later werd Hamilton nog kritischer:
“Het is echt bizar. Ik heb zoveel tijd verloren achter die gasten,”

“Waarom is deze auto zo traag?”

“Geen vermogen, geen snelheid, jongens.”

“Ik heb geen achterkant,”

“Het rempedaal wordt lager. Ik verlies remmen.”

“Ik kan de auto niet stoppen,” zei Hamilton, waarop Adami bevestigde: “Ik zie inderdaad dat het rempedaal langer wordt. Ik probeer ermee te leven.”

Toen hij uiteindelijk hoorde dat hij 25 seconden achter lag op Leclerc, ondanks een betere startpositie, was zijn reactie veelzeggend:
“Waar heb ik 25 seconden verloren?”

Bij Ferrari is het niet voor het eerst dat er vragen worden gesteld over de communicatie en strategie.

Lewis Hamilton begreep ook tijdens de kwalificatie de bandentactiek niet. Dit patroon herhaalt zich al het hele seizoen.

Leclerc en Hamilton uiten geregeld twijfels over teamkeuzes via de radio. Hoewel dat bij meerdere teams voorkomt, lijkt het bij Ferrari steeds vaker op structurele problemen te wijzen.

Opvallend is ook dat Peter Bonnington (voormalige race-engineer van Hamilton bij Mercedes) nu Kimi Antonelli helpt aan zijn beste prestaties tot nu toe. Dat contrast zal bij Ferrari zeker niet onopgemerkt blijven.

Teamchef Fred Vasseur heeft werk aan de winkel. De titel lijkt met deze vorm ver weg en interne onrust lijkt steeds vaker de kop op te steken.

Lewis Hamilton geraakt na aanrijding met marmot

Lees ook: Lewis Hamilton geraakt na aanrijding met marmot

Lando Norris is de pineut: FIA legt straf op aan McLaren-coureur

Lees ook: Lando Norris is de pineut: FIA legt straf op aan McLaren-coureur

Laatste nieuws

Lees meer nieuws