Formule 1

Hamilton en Leclerc gediskwalificeerd: Nu reageert Ferrari eindelijk

Hamilton en Leclerc gediskwalificeerd: Nu reageert Ferrari eindelijk
Lewis Hamilton en Charles Leclerc / Gettyimages

Wat een veelbelovend weekend in Shanghai had moeten worden voor Ferrari, eindigde in teleurstelling toen beide coureurs, Lewis Hamilton en Charles Leclerc, werden gediskwalificeerd na de Chinese Grand Prix.

Beide auto’s bleken bij de technische controle na de race niet aan de reglementen te voldoen, en het team heeft de verantwoordelijkheid voor de fouten volledig op zich genomen.

Leclerc en Hamilton kwamen als respectievelijk vijfde en zesde over de finish in een race die werd gedomineerd en gewonnen door McLaren-coureur Oscar Piastri. Maar drie uur na de finishvlag bracht de inspectie van de FIA technische onregelmatigheden aan het licht bij beide Ferrari’s.

Bij Hamiltons auto bleek de skid block, een onderdeel onder de wagen, 0,5 mm meer versleten dan toegestaan. Leclercs auto bleek 1 kg lichter dan het minimale gewicht dat het reglement voorschrijft.

Zowel de coureurs als teamvertegenwoordigers werden opgeroepen bij de stewards, waar Ferrari volledig schuld bekende. De FIA bevestigde dit in haar officiële verslag: “Het team erkende dat er geen verzachtende omstandigheden waren en dat het om een echte fout ging,” aldus de verklaring van de autosportfederatie.

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Verklaring Ferrari

Kort daarna bracht Ferrari zelf een verklaring naar buiten waarin zij hun fouten erkenden:

“Auto 16 bleek 1 kg te licht te zijn en de achterste skid-slijtage van auto 44 was 0,5 mm onder de limiet. We zullen leren van wat er vandaag is gebeurd en ervoor zorgen dat we deze fouten niet opnieuw maken. Het is duidelijk dat dit niet de manier is waarop we ons Chinese GP-weekend wilden afsluiten.”

De marges voor fouten zijn in de Formule 1 klein, en teams proberen altijd zo dicht mogelijk bij de limieten te komen voor maximale prestaties. Ferrari benadrukte echter dat er geen sprake was van opzettelijk voordeel:

“Wat betreft de skid-slijtage van Lewis, hebben we de slijtage verkeerd ingeschat met een kleine marge,”verklaarde het team. “Er was geen intentie om enig voordeel te behalen.”

Wat betreft Leclerc’s auto gaf Ferrari aan dat een strategische beslissing een onverwachte invloed had op het gewicht. Het team stapte tijdens de race over van een geplande tweestopstrategie naar een éénstopper, wat leidde tot meer bandenslijtage en dus een lager totaalgewicht:

“Charles reed vandaag op een éénstopstrategie en dat betekende dat zijn bandenslijtage erg hoog was, waardoor de auto te licht werd,” aldus Ferrari.

Andere teams zoals McLaren en Mercedes pasten hun strategie tijdens de race ook aan, maar wisten wel binnen de reglementen te blijven. Voor Ferrari betekende de vergissing echter een harde les – en een reis terug naar huis zonder punten.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws