Formule 1 Grote FIA-ingreep voor Grand Prix van Spanje: Carlos Sainz voorspelt wie het hardst geraakt wordt Carlos Sainz in Barcelona tijdens de persconferentie / Gettyimages Door T. Visser 29. mei 2025 Carlos Sainz F1 nieuws FIA De invoering van strengere voorvleugelregels door de FIA tijdens de Grand Prix van Spanje komend weekend kan de pikorde in het Formule 1-veld stevig door elkaar schudden. Carlos Sainz verwacht dat kleine verschillen in prestaties leiden tot grote verschuivingen in de startopstelling, vooral in het uiterst competitieve middenveld. Sainz gaf voorafgaand aan zijn thuisrace in Barcelona een duidelijke technische analyse van de situatie. “Er zal voor elk team ongeveer een tiende van een seconde verschil zijn, omhoog of omlaag, afhankelijk van hoeveel je vleugel eerder meeboog of niet,” zei hij. Toen journalisten hem erop wezen dat een tiende van een seconde gemiddeld vier startplekken kan schelen, gaf hij toe: “Dat klopt inderdaad. Zeker in ons kleine middenveldgebied.” Lees ook: FIA druipt af: Verstappen, Hamilton en co. winnen de modderstrijd 10 millimeter De nieuwe richtlijn verlaagt de toegestane mate van vleugelbuiging van 15 millimeter naar 10 millimeter. Deze beperking pakt vooral constructies aan die onder hoge snelheid buigen om de luchtweerstand te verlagen en bij het remmen terugveren om meer neerwaartse druk te geven in langzamere bochten. Een dergelijk systeem levert flinke tijdswinst op. Juist omdat het veld zo dicht op elkaar zit, is de impact enorm. Duizendsten van een seconde bepalen vaak wie doorgaat naar Q3 of strandt in Q1. Een tiende van een seconde verschil kan dus het verschil maken tussen punten scoren of onzichtbaar blijven in het middenveld. Sainz zegt dat teams goed voorbereid zijn. “Zelfs als het een grotere uitdaging wordt, hebben we nog steeds drie vrije trainingen om te kijken waar de auto staat in VT1 en kunnen we stappen nemen om hem bij te stellen,” legde hij uit. “Je kunt je voorstellen dat teams ook in de simulator eindeloos veel ronden hebben gereden met een nieuwe vleugel.” Volgens Sainz zijn teams tegenwoordig namelijk te geavanceerd om zich te laten verrassen door een technische aanpassing als deze. Mechanische en aerodynamische aanpassingen bieden genoeg mogelijkheden om de balans van de auto opnieuw af te stemmen. De FIA heeft de maatregel gefaseerd ingevoerd. Dit voorkomt dat teams in één klap kostbare onderdelen moeten afschrijven. De aangescherpte regels volgen op eerdere aandacht voor flexibele achtervleugels, eerder dit seizoen. Voor Williams is de timing van de richtlijn ongelukkig. Sainz noemt het Circuit de Barcelona-Catalunya namelijk al een lastige baan voor de FW47. De lange, medium-snelle bochten passen niet bij het huidige pakket van het team. Extra prestatieverlies door de vleugelregels kan dus extra pijn doen. Het Spaanse raceweekend zal uitwijzen welke teams zich het best hebben aangepast. Sainz vat het goed samen: “In ons kleine middenveldgebied” maakt een minieme wijziging ineens een wereld van verschil. Lees ook: Nederlandse krant komt met groot nieuws over Toto Wolff en Max Verstappen Lees ook: F1-kampioen laat bom vallen: Lewis Hamilton is onterecht kampioen geworden Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 FIA druipt af: Verstappen, Hamilton en co. winnen de modderstrijd Formule 1 Nederlandse krant komt met groot nieuws over Toto Wolff en Max Verstappen Rally Heftig: Jos Verstappen crasht en slaat over de kop in Zweden Formule 1 F1-kampioen laat bom vallen: Lewis Hamilton is onterecht kampioen geworden Formule 1 George Russell reageert op mogelijke komst Max Verstappen naar Mercedes in 2026 Formule 1 Mercedes zet streep door belangrijke update voor dit weekend