Formule 1

Grote FIA-ingreep voor Grand Prix van Spanje: Carlos Sainz voorspelt wie het hardst geraakt wordt

Carlos Sainz
Carlos Sainz in Barcelona tijdens de persconferentie / Gettyimages

De invoering van strengere voorvleugelregels door de FIA tijdens de Grand Prix van Spanje komend weekend kan de pikorde in het Formule 1-veld stevig door elkaar schudden.

Carlos Sainz verwacht dat kleine verschillen in prestaties leiden tot grote verschuivingen in de startopstelling, vooral in het uiterst competitieve middenveld.

Sainz gaf voorafgaand aan zijn thuisrace in Barcelona een duidelijke technische analyse van de situatie. “Er zal voor elk team ongeveer een tiende van een seconde verschil zijn, omhoog of omlaag, afhankelijk van hoeveel je vleugel eerder meeboog of niet,” zei hij.

Toen journalisten hem erop wezen dat een tiende van een seconde gemiddeld vier startplekken kan schelen, gaf hij toe: “Dat klopt inderdaad. Zeker in ons kleine middenveldgebied.”

FIA druipt af: Verstappen, Hamilton en co. winnen de modderstrijd

Lees ook: FIA druipt af: Verstappen, Hamilton en co. winnen de modderstrijd

10 millimeter

De nieuwe richtlijn verlaagt de toegestane mate van vleugelbuiging van 15 millimeter naar 10 millimeter. Deze beperking pakt vooral constructies aan die onder hoge snelheid buigen om de luchtweerstand te verlagen en bij het remmen terugveren om meer neerwaartse druk te geven in langzamere bochten. Een dergelijk systeem levert flinke tijdswinst op.

Juist omdat het veld zo dicht op elkaar zit, is de impact enorm. Duizendsten van een seconde bepalen vaak wie doorgaat naar Q3 of strandt in Q1. Een tiende van een seconde verschil kan dus het verschil maken tussen punten scoren of onzichtbaar blijven in het middenveld.

Sainz zegt dat teams goed voorbereid zijn. “Zelfs als het een grotere uitdaging wordt, hebben we nog steeds drie vrije trainingen om te kijken waar de auto staat in VT1 en kunnen we stappen nemen om hem bij te stellen,” legde hij uit. “Je kunt je voorstellen dat teams ook in de simulator eindeloos veel ronden hebben gereden met een nieuwe vleugel.”

Volgens Sainz zijn teams tegenwoordig namelijk te geavanceerd om zich te laten verrassen door een technische aanpassing als deze. Mechanische en aerodynamische aanpassingen bieden genoeg mogelijkheden om de balans van de auto opnieuw af te stemmen.

De FIA heeft de maatregel gefaseerd ingevoerd. Dit voorkomt dat teams in één klap kostbare onderdelen moeten afschrijven. De aangescherpte regels volgen op eerdere aandacht voor flexibele achtervleugels, eerder dit seizoen.

Voor Williams is de timing van de richtlijn ongelukkig. Sainz noemt het Circuit de Barcelona-Catalunya namelijk al een lastige baan voor de FW47. De lange, medium-snelle bochten passen niet bij het huidige pakket van het team. Extra prestatieverlies door de vleugelregels kan dus extra pijn doen.

Het Spaanse raceweekend zal uitwijzen welke teams zich het best hebben aangepast. Sainz vat het goed samen: “In ons kleine middenveldgebied” maakt een minieme wijziging ineens een wereld van verschil.

Nederlandse krant komt met groot nieuws over Toto Wolff en Max Verstappen

Lees ook: Nederlandse krant komt met groot nieuws over Toto Wolff en Max Verstappen

F1-kampioen laat bom vallen: Lewis Hamilton is onterecht kampioen geworden

Lees ook: F1-kampioen laat bom vallen: Lewis Hamilton is onterecht kampioen geworden

Laatste nieuws

Lees meer nieuws