Formule 1

George Russell sloeg een coureur na crash in Imola: ‘Ik verloor het gewoon’

George Russell vs Valtteri Bottas
George Russell vs Valtteri Bottas / Gettyimages

De Grand Prix van Emilia-Romagna in 2021 staat nog altijd bekend als één van de meest gespannen momenten tussen twee Formule 1-coureurs in recente jaren.

George Russell en Valtteri Bottas kwamen met elkaar in botsing op hoge snelheid, waarna de Brit zijn zelfbeheersing volledig verloor.

Russell was in die tijd nog coureur bij het zwakkere Williams-team en reed achter Bottas, die toen voor Mercedes reed.

Op een natte baan zag Russell zijn kans schoon om Bottas in te halen, mede omdat de Fin op de verkeerde banden reed.

“Wat doet hij nou? Eerlijk, is hij achterlijk of zo?!” riep Russell gefrustreerd over de teamradio na de crash.

Russell probeerde Valtteri Bottas buitenom in te halen, maar raakte met zijn rechterwiel de natte witte verfstrook. Zijn auto gleed direct naar links en knalde keihard in op Bottas, waarmee beide coureurs uit de race lagen.

Bottas reageerde na afloop scherp: “Hij verloor het gewoon en reed tegen me aan.”

Volgens Bottas was er genoeg ruimte voor twee auto’s.

“Er was altijd ruimte voor twee auto’s. Maar het had geen enkele zin, die actie. Ik heb niet met hem gesproken. Ik kon niet eens horen wat hij zei toen hij me op mijn helm sloeg. Het was duidelijk zijn fout en ik snap zijn woede niet.”

Gruwelijke crash voor Red Bull-coureur tijdens kwalificatie in Italië

Lees ook: Gruwelijke crash voor Red Bull-coureur tijdens kwalificatie in Italië

Russell haalt Herenakkoord aan

Russell zag dat zelf heel anders.

“Onder de coureurs is er een soort herenakkoord dat je het stuur niet ineens omgooit als er iemand met DRS aan komt.”

“Ik zat in zijn slipstream, en net toen ik naar buiten ging, stuurde Valtteri lichtjes. Daardoor kwam ik op het natte stuk.”

“Op een gewone droge baan is dat al gevaarlijk, laat staan op een smal circuit met natte plekken.”

Volgens Russell was het incident dan ook onvermijdelijk.

“Op die snelheid is een kleine beweging heel groot. Je gaat 350 kilometer per uur en je bent 50 kilometer per uur sneller dan degene voor je.”

Russell impliceerde bovendien dat Bottas mogelijk anders gehandeld zou hebben als een andere coureur achter hem had gezeten.

“Het roept de vraag op waarom hij dat deed voor plek negen. Misschien zou hij dat niet doen als het om een andere coureur ging.”

De stewards besloten geen straf uit te delen en noemden het incident een race-incident. Toch kreeg Russell flink kritiek op zijn gedrag na de crash.

Zijn klap op de helm van Bottas en felle taal in de media riepen twijfels op over zijn kansen bij Mercedes. Russell bood later openlijk zijn excuses aan via sociale media.

“Gisteren was niet mijn trotsste dag,” schreef hij. “Ik wist dat dit één van onze beste kansen was op punten. Ik nam risico’s, maar dat pakte verkeerd uit.”

“Ik had het achteraf beter moeten aanpakken. Emoties kunnen hoog oplopen en dat gebeurde bij mij. Dat is niet wie ik ben. Ik verwacht meer van mezelf en weet dat anderen dat ook doen.”

Russell gaf aan dat hij belangrijke lessen had geleerd. Die excuses hielpen.

Mercedes-teambaas Toto Wolff besloot uiteindelijk toch om Bottas te vervangen door Russell.

De Brit groeide daarna uit tot een vaste waarde bij Mercedes. Hij behaalde drie overwinningen en stond al 19 keer op het podium.

In 2025 rijdt hij één van zijn sterkste seizoenen tot nu toe. Toch blijft bocht één in Imola voor Russell een pijnlijke herinnering.

“Ik zag eruit als een idioot,” zei hij later. “Als ik erop terugkijk, lach ik om mezelf. Ik was mezelf gewoon even kwijt.”

Bekijk de aanvaring tussen Russell en Bottas hieronder:

Toto Wolff heeft zijn mening over Lando Norris veranderd na wat hij dit seizoen heeft gezien

Lees ook: Toto Wolff heeft zijn mening over Lando Norris veranderd na wat hij dit seizoen heeft gezien

Daniel Ricciardo mogelijk terug in de F1 bij bijzonder team

Lees ook: Daniel Ricciardo mogelijk terug in de F1 bij bijzonder team

Laatste nieuws

Lees meer nieuws