Formule 1

George Russell mist steun: Wil de regels laten veranderen

George Russell mist steun: Wil de regels laten veranderen
George Russell / Gettyimages

George Russell dringt aan op verandering.

Na de introductie van een nieuw koelvest als onderdeel van de FIA’s initiatieven om coureurs te beschermen bij extreme weersomstandigheden, heeft George Russell van Mercedes zijn mening gegeven over de innovatieve uitrusting.

Russell ziet potentieel in de oplossing, maar stelt ook voor om de huidige grenswaarden voor wanneer er op hittestress moet worden gereageerd, aan te passen.

De aanleiding voor de ontwikkeling van het koelvest komt voort uit de hete Grand Prix van Qatar in 2023. Logan Sargeant reed toen voor Williams en moest de race verlaten vanwege symptomen van een zonnesteek.

Daardoor ontwikkelde de FIA nieuwe technologie die soortgelijke situaties in de toekomst kan voorkomen.

Populairste automerk onder senioren: een onverwachte favoriet

Lees ook: Populairste automerk onder senioren: een onverwachte favoriet

Regulering van de lichaamstemperatuur

Het nieuwe koelvest werd door de FIA geïntroduceerd voor het seizoen van 2025 en gebruikt geavanceerde met vloeistof gevulde buizen om de lichaamstemperatuur van de coureurs te reguleren onder zware omstandigheden.

Voorlopig is het echter vrijwillig om het vest te gebruiken, dus het is aan elke coureur zelf om te beslissen of hij de technologie wil gebruiken.

George Russell was een van de eersten die het vest testte en is voorzichtig optimistisch.

“Ja, ik voel me gelukkig dat ik de kans heb gehad om met het koelvest te rijden. Het is nog niet helemaal perfect, maar ik vind het zeker een verbetering,” zei Russell.

“Elke auto is anders en de temperatuur verschilt van cockpit tot cockpit.”

Hij benadrukt dat de temperaturen in de cockpits extreem hoog kunnen zijn en vaak ver boven de officiële grenzen voor hittegevaar uitkomen.

“Ik weet dat de temperatuur in onze cockpit eerder rond de 60 graden lag. Volgens mij ligt de grens voor hittegevaar rond de 30 of 31 graden.”

“Als je daar het zonlicht en de warmte in de cockpit bij optelt, voelt het als een sauna in de auto.”

Hoewel niet alle coureurs de technologie steunen, vindt Russell dat het een persoonlijke keuze moet zijn.

“We hebben er niet gezamenlijk over gesproken en er zijn ook mensen die het niet willen gebruiken. Dat is helemaal prima,” verklaarde George Russell.

“Iemand vergeleek het onlangs met voetballers op een koude dag: sommigen dragen handschoenen en anderen spelen in een shirt met korte mouwen. Op dezelfde manier moet het aan de coureur zelf zijn om te kiezen.”

Tot slot wijst hij erop dat de definitie van hittegevaar misschien heroverwogen moet worden.

“Misschien zou de hittegrens iets verlaagd moeten worden, omdat we die tot nu toe nog niet hebben overschreden. Saudi-Arabië was heet en Bahrein was heet, dus misschien kan het met een paar graden worden aangepast,” besloot de Mercedes-coureur.

Ferrari moet het op de belangrijkste dag van het weekend zonder teambaas stellen: ligt in het ziekenhuis

Lees ook: Ferrari moet het op de belangrijkste dag van het weekend zonder teambaas stellen: ligt in het ziekenhuis

Rood-witte tape op lantaarnpalen: Slechts enkele automobilisten weten wat het betekent

Lees ook: Rood-witte tape op lantaarnpalen: Slechts enkele automobilisten weten wat het betekent

Laatste nieuws

Lees meer nieuws