Formule 1 George Russell accepteert zijn lot na flinke DRS-fout George Russell / Gettyimages Door L. Maas 14. april 2025 F1 nieuws George Russell Grand Prix van Bahrein Mercedes Na het passeren van de finishlijn op een indrukwekkende tweede plaats in de Grand Prix van Bahrein, moest George Russell opnieuw zijn adem inhouden terwijl hij wachtte op de definitieve beslissing van de wedstrijdleiding. Het was de tweede dag op rij dat de Mercedes-coureur zich bij de stewards moest melden, nadat hij eerder zijn startpositie in de sprintrace op zaterdag had verloren vanwege een fout in de pitstraat. Op zondag riskeerde George Russell opnieuw zijn positie te verliezen, ditmaal vanwege een ongebruikelijk incident met zijn DRS-systeem (drag reduction system). Tijdens de race opende zijn DRS zich onreglementair, hoewel hij zich niet binnen de vereiste afstand tot de auto voor hem in de detectiezone bevond. Na de race legde Russell het incident uit en zei hij dat hij per ongeluk op de radioknop in de cockpit had gedrukt, wat onbedoeld het DRS-systeem activeerde. Het team kampte tegelijkertijd met verschillende elektronische problemen, wat bijdroeg aan de verwarring. De wedstrijdleiding onderzocht het incident en bevestigde Russells uitleg: “De verbinding tussen het automatische DRS-activeringssysteem en de auto faalde door problemen met een tijdcomponent geleverd door een externe partij,” aldus een verklaring van de wedstrijdleiding. De FIA stond vervolgens handmatige activering van DRS toe: “Daarom autoriseerde de FIA de handmatige activering van DRS overeenkomstig artikel 22.1 h.” “Op dat moment had de coureur problemen met het brake-by-wire-systeem en andere elektronische storingen. Hij kreeg op dat moment de instructie om een hulpkop in de cockpit te gebruiken, die fungeert als een back-up radioknop, maar ook als een handmatige DRS-activeringsknop.” De verwarring ontstond op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11, waar Russell probeerde contact op te nemen met zijn team: “Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde hij het team via deze knop te contacteren, maar activeerde per ongeluk het DRS. Het DRS werd geactiveerd over een afstand van 37 meter op een recht stuk van ongeveer 700 meter.” Hoewel DRS kort werd geactiveerd, oordeelde de wedstrijdleiding dat er geen voordeel werd behaald: “Hoewel hij 0,02 seconden won, verloor hij 0,28 seconden in de volgende bocht ter compensatie. Dit werd bevestigd door telemetriegegevens.” De FIA concludeerde dus dat, hoewel er technisch gezien sprake was van een regelovertreding, er geen sportief voordeel werd behaald. Daarom koos de wedstrijdleiding ervoor om George Russell geen straf op te leggen. Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast Formule 1 Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden Formule 1 George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed Formule 1 Lewis Hamilton kan de les die hem als kind is ingestampt niet loslaten en dat schaadt Ferrari Formule 1 Mercedes onthult tijdlijn voor George Russells nieuwe F1-contract Formule 1 Max Verstappen heeft één ‘niet normale’ relatie bij Red Bull die hem misschien kan helpen om de F1-titel van 2025 te winnen
Formule 1 Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast
Formule 1 George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed
Formule 1 Lewis Hamilton kan de les die hem als kind is ingestampt niet loslaten en dat schaadt Ferrari
Formule 1 Max Verstappen heeft één ‘niet normale’ relatie bij Red Bull die hem misschien kan helpen om de F1-titel van 2025 te winnen