Formule 1

FIA doet uitspraak over forse straf die Max Verstappen boven het hoofd hangt

Max Verstappen
Max Verstappen / Gettyimages

Max Verstappen lag vrijdagavond onder een vergrootglas na een mogelijke overtreding tijdens de kwalificatie in Miami.

De Nederlander zou namelijk de maximale tijd tussen de twee Safety Car-lijnen hebben overschreden in de tweede kwalificatiesessie (SQ2).

Deze limiet bestaat om te voorkomen dat coureurs tijdens een ronde onnodig langzaam rijden, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Formule 1-stewards onderzoeken dit soort incidenten geregeld, maar straffen volgen alleen als een coureur andere auto’s belemmert of onveilig rijdt.

Tijdens de kwalificatie in Miami kwamen vijf coureurs in beeld voor vergelijkbare onderzoeken.

Bij Max Verstappen bleek echter een bijzonder detail aan de hand.

“Auto één [Verstappen] zat ongeveer zes seconden boven de vereiste [maximale] tijd tussen Safety Car Lijn één en twee tijdens één ronde in SQ2, maar voldeed in alle andere ronden aan de eis,” zo verklaarden de officials.

“Telemetrie laat zien dat de coureur met een constante snelheid reed gedurende de ronde zonder andere auto’s in de buurt, alsof hij de delta beheerde met [ongeveer] zes seconden boven de relevante waarde.”

Chritsian Horner haalt opnieuw uit naar George Russell en zegt hem de waarheid

Lees ook: Chritsian Horner haalt opnieuw uit naar George Russell en zegt hem de waarheid

Fout lag ergens anders

Tijdens de hoorzitting werd duidelijk dat de fout niet bij Verstappen zelf lag.

“Tijdens de hoorzitting verklaarde het team dat door een verkeerde programmering in de auto de weergegeven delta-tijd een afwijking van zes seconden had, en terwijl de coureur de weergegeven delta beheerde, zat hij constant [ongeveer] zes seconden boven de [maximale] tijd.”

Red Bull ontdekte de fout na de eerste afkoelronde en gaf Verstappen onmiddellijk aangepaste instructies.

“Het team identificeerde het probleem tegen het einde van de eerste afkoelronde en instrueerde de coureur onmiddellijk om zijn snelheid zo te beheren dat hij [minimaal] zes seconden onder de weergegeven delta-tijd zat, wat hij deed in alle volgende ronden. Dit werd bevestigd door de telemetrie.”

Na bestudering van alle feiten namen de stewards een definitief besluit.

“De stewards erkennen dat, hoewel er sprake is van een overtreding van de regels, [Verstappen] niet ‘onnodig langzaam reed’ op basis van de informatie die hij in de auto had, geen andere auto’s hinderde of een gevaarlijke situatie veroorzaakte, en daarom bepalen dat een straf voor de coureur niet gerechtvaardigd is.”

In plaats daarvan kreeg Red Bull een officiële berisping.

“Een berisping aan het team wordt echter uitgevaardigd, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het correct weergeven van de timinginformatie in de auto.”

“Het is vermeldenswaard dat in andere omstandigheden een zwaardere straf kan worden opgelegd voor een soortgelijke overtreding.”

Startpositie Max Verstappen in de sprintrace van Miami

Dankzij deze uitspraak behoudt Max Verstappen zijn vierde startpositie voor de sprintrace op zaterdag.

Voor Red Bull is het incident een dure les, die het team ongetwijfeld snel zal willen rechtzetten.

De Formule 1 blijft namelijk streng toezien op naleving van de regels rond delta-tijden, om sportiviteit en veiligheid te waarborgen.

F1-coureur raakt gewond na de Britse Grand Prix

Lees ook: F1-coureur raakt gewond na de Britse Grand Prix

Boordradio Oscar Piastri onthult woede-uitbarsting na de Britse Grand Prix

Lees ook: Boordradio Oscar Piastri onthult woede-uitbarsting na de Britse Grand Prix

Laatste nieuws

Lees meer nieuws