Formule 1

Ferrari-baas is het zat en laat weinig heel van Lewis Hamilton

Lewis Hamilton / Ferrari
Lewis Hamilton / Ferrari

Ex-Ferrari-baas haalt uit naar Hamilton én Vettel: “Bij Ferrari moet de coureur géén ingenieur spelen.”

Bij Ferrari blijft de interne onrust maar voortduren, nu heeft ook voormalig teambaas Maurizio Arrivabene zich publiekelijk gemengd in de discussie rond Lewis Hamilton.

In een interview met Sky Italia spreekt de Italiaan duidelijke taal. Hij hekelt namelijk de manier waarop Hamilton omgaat met de technische staf van Ferrari.

Volgens Arrivabene werkt Hamiltons aanpak niet, sterker nog, hij noemt het schadelijk.

De aanleiding voor zijn kritiek is het feit dat Hamilton tijdens zijn eerste seizoen in Maranello herhaaldelijk uitgebreide technische dossiers stuurde naar de Ferrari-ingenieurs.

FIA onthult de Formule 1-auto van 2026

Lees ook: FIA onthult de Formule 1-auto van 2026

‘Dan is het echt klaar’

Die praktijk zou al langere tijd voor wrijving zorgen binnen het team. Arrivabene weet daar meer van.

Sebastian Vettel heeft zulke dossiers eveneens verstuurd,” onthult hij. “Hij schreef, sprak en deelde alles mee.”

De opbrengst daarvan was volgens de voormalig teambaas beperkt.

“Bijna nutteloos,” zegt hij daarover. “Ik wil niets slechts zeggen over Sebastian, maar iedereen moet zich bezighouden met zijn eigen zaken.”

Volgens Arrivabene is er een duidelijke grens tussen het werk van de coureur en dat van de technici.

“Wanneer een coureur begint te doen alsof hij een ingenieur is, dan is het klaar,” stelt hij. “Dan is het echt klaar.”

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

De Italiaan legt ook uit waarom hij zich zo stoort aan dit soort bemoeienis.

“Een Formule 1-wagen bestaat uit meer dan 50.000 onderdelen die op ingewikkelde wijze samenwerken,” zegt hij.

Coureurs kunnen wel feedback geven, maar missen volgens hem de technische diepgang om structurele verbeteringen te adviseren.

“Ze zitten twee of drie dagen in de simulator en krijgen een algemeen beeld. Maar het echte werk zit in de details.”

Toch is feedback van de rijder wél waardevol, zo lang het op de juiste manier gebeurt.

“Zodra de auto op de baan is, moet een rijder gericht informatie geven. Dan kunnen ingenieurs doelgericht optimaliseren, zeker als er potentieel aanwezig is.”

De timing van Arrivabenes uitspraken is allesbehalve gunstig voor Ferrari. Het eerste seizoen van Hamilton bij het team verliep moeizaam.

Er heerst frustratie, miscommunicatie en er circuleren steeds meer geruchten over een mogelijk vroegtijdig vertrek van de Brit. De relatie tussen Hamilton en het team wordt als gespannen omschreven.

Arrivabene lijkt met zijn opmerkingen dan ook een duidelijk signaal af te geven aan Hamilton. Ferrari is geen team waar de coureur op de stoel van de ingenieur moet gaan zitten.

Mercedes-coureur gebruikt ineens een andere naam

Lees ook: Mercedes-coureur gebruikt ineens een andere naam

Het megasalaris van Max Verstappen ligt op straat

Lees ook: Het megasalaris van Max Verstappen ligt op straat

Laatste nieuws

Lees meer nieuws