Formule 1 Er zit een ramp aan te komen bij McLaren Lando Norris en Oscar Piastri / Gettyimages Door T. Visser 19. augustus 2025 F1 nieuws Lando Norris McLaren Oscar Piastri Titelstrijd in eigen huis: McLaren moet kiezen tussen Piastri en Norris. McLaren is zonder twijfel het sterkste team in de Formule 1 van 2025. Ze domineren het constructeurskampioenschap met een comfortabele voorsprong van 299 punten op Red Bull én in het rijdersklassement staan hun coureurs bovenaan. Maar dat succes kent een keerzijde: er is namelijk maar plek voor één wereldkampioen. En met slechts negen punten verschil tussen Oscar Piastri (284) en Lando Norris (275), moet de Britse renstal vroeg of laat een kant kiezen. Piastri heeft zich na een moeizame seizoensstart in Melbourne (waar hij na een spin uiteindelijk als negende eindigde) opgewerkt tot titelkandidaat. Sindsdien behaalde hij overwinningen in onder meer Miami en België. In Florida passeerde hij Max Verstappen met een briljante actie toen de Nederlander wijd ging in bocht 1. In Montreal ging het bijna fout, toen Norris achterop Piastri reed in een mislukte inhaalpoging. Norris gaf later toe dat het zijn fout was. Toch is het niet alleen de Australiër die indruk maakt. Norris won recent nog in Silverstone en Hongarije en lijkt zijn beste seizoen tot nu toe te rijden. De Brit maakt al zes jaar deel uit van het team. Die loyaliteit kan meespelen in de uiteindelijke beslissing van teamchef Zak Brown, die voorlopig blijft vasthouden aan de zogenoemde ‘Papaya-regels’. Volgens die strategie mogen de coureurs vrij racen, zolang er onderling respect is. “We verwachten dat ze elkaar nog eens zullen raken,” zei Brown na de Grand Prix van Hongarije. “Maar ik heb er vertrouwen in dat het nooit opzettelijk zal gebeuren.” In de praktijk wordt die grens steeds moeilijker te bewaken. In Hongarije ging het er hard aan toe. Piastri probeerde Norris op het einde nog voorbij te steken, maar blokkeerde zijn banden en verloor de race met minder dan een seconde. Het zijn dat soort momenten die de spanning opdrijven. Ook Silverstone liet zien hoe dun de lijn is tussen kalmte en frustratie. Piastri kreeg daar een tijdstraf voor gevaarlijk remmen onder de safety car. “Ik ga er niets over zeggen, anders krijg ik problemen,” zei hij cynisch na afloop. Er zijn nog veertien races te gaan, met Abu Dhabi als het slotstuk op 7 december. De kans is groot dat daar pas de beslissing valt. De laatste keer dat een titelslag tussen teamgenoten zo intens was, was in 2016 bij Mercedes, toen Nico Rosberg en Lewis Hamilton elkaar regelmatig raakten. McLaren heeft dat scenario tot nu toe weten te vermijden, maar de spanning neemt voelbaar toe. Piastri zelf is duidelijk gegroeid. “Ik ben constanter geworden. Niet één specifiek onderdeel, maar alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik dichter bij mijn potentieel zit.” Hij weet dat dit zijn kans is om als eerste Australiër sinds Alan Jones in 1980 wereldkampioen te worden. Brown zal moeten anticiperen op het moment dat samenwerking omslaat in strijd. “Uiteindelijk zullen we moeten gaan zitten en zeggen: één van jullie wint en beleeft de mooiste dag van zijn leven. De ander verliest. Hoe willen jullie dat we dat aanpakken?” De titel zal gaan naar de snelste coureur die het minste fouten maakt. Op dit moment lijkt Piastri de betere racer. Lees ook: Zo kijk je de Dutch Grand Prix gratis op Viaplay Lees ook: Max Verstappen opnieuw aangevallen door Jacques Villeneuve Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Helmut Marko blijft achter zijn keuzes bij Red Bull Formule 1 Zo kijk je de Dutch Grand Prix gratis op Viaplay Formule 1 Max Verstappen opnieuw aangevallen door Jacques Villeneuve Formule 1 FIA doet opvallende onthulling over nieuwe F1-auto’s in 2026 Formule 1 ‘Lewis Hamilton kan je niet serieus nemen’ Formule 1 Weerbericht voor de Grand Prix Formule 1 van Nederland: er komt narigheid aan