Formule 1

Er gaan geruchten in de F1-paddock over wat Ferrari achter de schermen in Monaco deed

Er gaan geruchten in de F1-paddock over wat Ferrari achter de schermen in Monaco deed
Charles Leclerc & Lewis Hamilton / Gettyimages

De auto van Ferrari was afgelopen weekend veel sneller en indrukwekkender dan het team had durven hopen.

Voorafgaand aan het weekend in Monaco was Leclerc er als enige in geslaagd om een podiumplek te veroveren voor het team, terwijl de resultaten van Lewis Hamilton beperkt bleven tot enkele hoopvolle momenten in de verkorte sprintraces in China en Miami.

Leclerc was het snelst in alle drie de trainingssessies op de straten van Monte Carlo, maar ondanks die onverwachte snelheid bleef hij onzeker of zijn dominantie het hele weekend zou aanhouden.

Er was een baanrecord van McLaren-coureur Lando Norris voor nodig om Leclerc ervan te weerhouden opnieuw poleposition te pakken op zijn thuiscircuit. In de chaotische race op zondag eindigde hij slechts drie seconden achter de Britse rijder.

Max Verstappen komt met bijzonder statement over de aankomende F1-race in Spanje

Lees ook: Max Verstappen komt met bijzonder statement over de aankomende F1-race in Spanje

Een rijstijl die deed denken aan Michael Schumacher

Leclerc gebruikte een rijstijl die deed denken aan die van Michael Schumacher en dat stelde hem in staat zich tussen de twee McLaren-coureurs te positioneren.

Nu richt de aandacht zich op de Grand Prix van Spanje om te bepalen of de terugkeer van Ferrari op het podium een eenmalige prestatie was of het begin van iets groters.

Journalist Christian Hewgill ving geruchten op in de paddock in Monaco, en het zou goed kunnen dat Ferrari extra inzet heeft gepleegd om op Leclercs thuiscircuit competitief te zijn.

In de podcast The Fast and The Curious deelde Hewgill zijn gedachten na de Grand Prix van Monaco, waar hij Leclerc zijn beste optreden van het seizoen vond leveren.

“Charles Leclerc begon het weekend met de verwachting dat het een ramp zou worden,” zei Hewgill.

“Het wordt verschrikkelijk. We moeten geluk hebben als we de auto überhaupt aan de praat krijgen. Het is de langzaamste auto ter wereld. We kunnen net zo goed rondrijden in een winkelwagentje. Sommige van deze uitspraken zijn verzonnen, maar Leclerc zat er niet ver naast.”

“Het zou heel goed kunnen dat Ferrari besloot het motorvermogen op te schroeven en echt alles eruit te halen in Monaco.”

“Dat zijn enkele van de geruchten die de ronde doen, maar hoe dan ook had Lewis natuurlijk pech met zijn startpositie na zijn straf.”

Ferrari brengt normaal gesproken speciale updates mee naar hun thuisraces in Imola en Monza om een voordeel te hebben voor hun gepassioneerde Tifosi.

Hoewel het in Imola niet liep zoals gehoopt, werd de vooruitgang in Monaco met veel enthousiasme ontvangen.

Toch zijn er zorgen over de betrouwbaarheid van de motor en Ferrari loopt het risico later straffen te krijgen voor het gebruik van meer componenten dan toegestaan.

Dat zou kunnen verklaren waarom ze ervoor kozen om het motorvermogen in Monaco op te voeren, in de wetenschap dat deze onderdelen niet zo lang mee hoeven te gaan als die van de concurrentie.

Adrian Newey wil een auto bouwen die Max Verstappen naar Aston Martin moet verleiden

Lees ook: Adrian Newey wil een auto bouwen die Max Verstappen naar Aston Martin moet verleiden

Boordradio van Lewis Hamilton onthuld na Monaco: ‘Ik voel me verloren’

Lees ook: Boordradio van Lewis Hamilton onthuld na Monaco: ‘Ik voel me verloren’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws