Formule 1

Dit noodlot staat Max Verstappen te wachten als Lambiase vertrekt

Max Verstappen
Max Verstappen in Brazilië / GettyImages

Bij Red Bull gaan alle alarmbellen af: Aston Martin praat met Gianpiero Lambiase, de race-engineer van Max Verstappen.

Lambiase werkt al sinds Verstappens overstap naar het hoofdteam van Red Bull in 2016 als zijn race-engineer. Vanaf het seizoen 2025 kreeg hij bovendien een promotie naar de functie van Head of Racing, nadat Jonathan Wheatley via Sauber de overstap maakte naar Audi.

De Brits-Italiaanse engineer is sinds eind 2014 in dienst bij Red Bull en werkte aanvankelijk als race-engineer van Daniil Kvyat in 2015. Toen Verstappen in 2016 naar Milton Keynes kwam, werd Lambiase zijn vaste rechterhand. In de afgelopen tien jaar bouwden de twee een uiterst hechte band op.

Toch lijkt de toekomst van Gianpiero Lambiase bij Red Bull sinds het einde van 2025 onzeker. Zo wordt gezegd dat hij er om persoonlijke redenen voor heeft gekozen om zijn rol als Verstappens race-engineer neer te leggen.

Daardoor miste hij onder andere de races in Oostenrijk en België, waar Simon Rennie hem tijdelijk verving.

Volgens nieuwe berichten heeft Aston Martin Lambiase benaderd voor een managementfunctie, mogelijk als CEO of zelfs als opvolger van de rol van teambaas, een positie die momenteel vanaf 2026 door Adrian Newey zou worden ingevuld in zijn nieuwe dubbele rol als managing technical partner en teamleider.

Kick Sauber kijkt terug op sterk maar moeizaam 2025

Lees ook: Kick Sauber kijkt terug op sterk maar moeizaam 2025

Meer dan een beetje bezorgd

Lambiase heeft nog geen beslissing genomen, maar volgens F1-Insider is Red Bull “meer dan een beetje” bezorgd dat hij vertrekt. Het team vreest niet alleen het verlies van een belangrijke kracht, maar ook de mogelijke gevolgen voor Verstappen zelf: de Nederlander zou dan zijn meest vertrouwde steunpilaar kwijt zijn.

Red Bull vreest dat het vertrek van Lambiase Verstappen in 2026 mentaal kan raken, aangezien de 28-jarige sterk leunt op zijn engineer. Lambiase staat er bovendien om bekend dat hij precies weet wanneer hij Verstappen moet kalmeren, motiveren of juist stevig moet toespreken.

Volgens bronnen is het vertrouwen dat Verstappen in Lambiase heeft opgebouwd vrijwel onvervangbaar en dat op een moment waarop de sport voor de grootste reglementswijziging ooit staat.

Het mogelijke vertrek komt extra ongelegen door de ingrijpende motorregels die in 2026 ingaan. Daarbij verschuift de energieverdeling van de power units van ongeveer 20/80 naar 50/50 elektrisch/verbrandingsmotor. Dat betekent dat engineers een nog grotere rol krijgen bij het begeleiden van coureurs in energiebesparing en -inzet.

Als Verstappen niet over een race-engineer beschikt die hij volledig vertrouwt, kan dat hem volgens Red Bull zelfs een competitief nadeel opleveren.

Simon Rennie zou de beoogde opvolger van Lambiase bij Red Bull zijn. Hij is momenteel groepsleider simulatie-engineering bij Red Bull, verving Lambiase bij de Grand Prix van Oostenrijk en België. Tijdens het weekend in Spa won Verstappen de Sprint en eindigde hij als vierde in de race.

In Oostenrijk werd Verstappen al in ronde één uitgeschakeld na een incident veroorzaakt door Mercedes-rookie Andrea Kimi Antonelli. Voor Rennie was het zijn eerste keer als race-engineer sinds 2020. Daarvoor werkte hij in die rol onder meer met Mark Webber in 2013 en met Daniel Ricciardo van 2014 tot 2019.

Williams boekt sterkste F1-seizoen in jaren en richt pijlen op 2026

Lees ook: Williams boekt sterkste F1-seizoen in jaren en richt pijlen op 2026

‘Max Verstappen was zonder twijfel de beste in 2025’

Lees ook: ‘Max Verstappen was zonder twijfel de beste in 2025’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws