Formule 1

De FIA is genadeloos: diskwalificatie is nu een feit

Esteban Ocon
GP van Bakoe / Gettyimages

Wat begon als een teleurstellende kwalificatie eindigde nog slechter voor één van de F1-coureurs.

De auto van Haas-coureur Esteban Ocon werd na afloop van de sessie onderworpen aan een standaardtechnische keuring, waarbij bleek dat de achtervleugel niet voldeed aan de strengere eisen van de FIA.

Het gevolg is een onverbiddelijke diskwalificatie en een verplichte start vanuit de pitstraat tijdens de GP van Azerbeidzjan.

De FIA test sinds dit seizoen intensiever op zogenaamde flexi-wings. Dat zijn vleugels die onder belasting meebuigen om op rechte stukken de luchtweerstand te verminderen.

Die constructies zijn verboden, en daarom zijn de tolerantiegrenzen begin dit jaar fors aangescherpt.

Ralf Schumacher deelt emotioneel moment met broer Michael

Lees ook: Ralf Schumacher deelt emotioneel moment met broer Michael

0,5 millimeter

De maximale doorbuiging van het hoofdvlak van de achtervleugel is nu beperkt tot 0,5 millimeter bij een belasting van 750Nm.

Bij de auto in kwestie werd links 0,6 millimeter gemeten en rechts zelfs 0,825 millimeter. Daarmee werd de grens ruim overschreden.

Volgens de stewards erkende het team dat de testprocedure correct is uitgevoerd en wees het de oorzaak aan als een productiefout in dit specifieke onderdeel.

“De stewards bepalen dat het voertuig niet voldoet aan de voorschriften en leggen daarom de gebruikelijke straf op: diskwalificatie van de kwalificatieklassering,” luidde het oordeel.

De Fransman had zich al als achttiende gekwalificeerd na een onrustige sessie, waarin hij herhaaldelijk problemen had met het remsysteem.

“We hadden een enorm remprobleem in de kwalificatie,” zei hij. “Ik blokkeerde zeker drie keer en kon de auto niet stoppen. Ik ging bij bijna elke bocht wijd. De wind hielp ook niet, maar dat is niet waarom we eruit liggen. We moeten dat onderzoeken. In VT3 was het al zo. Ik remde 30 tot 40 bar minder dan Ollie Bearman en kreeg de auto nog steeds niet gestopt.”

De diskwalificatie komt op een ongelukkig moment voor Haas, dat dit seizoen af en toe competitief oogt in het middenveld, maar geen constante lijn weet vast te houden.

Het team zegt dat er geen sprake was van opzet. De stewards namen die uitleg mee in hun afweging, al veranderde het niets aan de straf.

In Bakoe is een start vanuit de pitstraat geen detail. Toch is het geen onmogelijke opgave. Safety cars en incidenten bepalen hier vaak het verloop.

Ocon heeft vaker laten zien dat hij zich door het veld kan vechten, al moet Haas eerst de remproblemen oplossen die hem tijdens de kwalificatie zoveel hinder bezorgden.

FIA laat bom vallen: kwalificatie mogelijk ongeldig

Lees ook: FIA laat bom vallen: kwalificatie mogelijk ongeldig

FIA deelt zware straf uit na absurde crash in Bakoe waarbij doden hadden kunnen vallen

Lees ook: FIA deelt zware straf uit na absurde crash in Bakoe waarbij doden hadden kunnen vallen

Laatste nieuws

Lees meer nieuws