Formule 1

Coureur is er klaar mee: ‘De domste wedstrijd ter wereld’

Coureur is er klaar mee: ‘De domste wedstrijd ter wereld’
Elfyn Evans en Scott Martin / Getty Images
Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 13:07

Tommi Mäkinen volgt nog altijd nauwgezet wat er gebeurt in het Wereldkampioenschap Rally (WRC).

Tijdens zijn actieve carrière behaalde Mäkinen maar liefst vier wereldtitels. Zo’n tien jaar geleden kreeg hij de leiding over het nieuwe WRC-project van Toyota, waarmee hij terugkeerde naar de absolute top van de rallysport ditmaal als teambaas.

Mäkinens periode aan het hoofd van het Toyota WRC-team eindigde na het seizoen 2020. Sindsdien is hij nog maar zelden aanwezig bij WK-rally’s, maar de sport heeft de Finse legende nooit losgelaten. Tegenwoordig volgt hij het kampioenschap vooral als toeschouwer.

Het seizoen 2025 bereikte enkele weken geleden zijn climax met de Saudi-Arabië Rally, die voor het eerst op de WRC-kalender stond. Saudi-Arabië lijkt een vaste waarde te worden binnen het kampioenschap, want de wedstrijd heeft een contract van tien jaar met de promotor van het WK.

De allereerste editie van de Saudi-Arabië Rally zorgde voor volop drama, vooral door het enorme aantal lekke banden.

De banden van Hankook begaven het massaal op de rotsachtige woestijnpaden, wat een fundamentele vraag opriep: is het wel verstandig om het seizoen af te sluiten met een rally waarin wereldtitels mogelijk worden beslist door bandenpech? Mäkinen heeft daar een duidelijke mening over.

F1-expert roept op tot het schrappen van bekende F1-race

Lees ook: F1-expert roept op tot het schrappen van bekende F1-race

“Omstandigheden te ruw voor rally auto’s”

“Ik heb het WK het hele seizoen via de televisie gevolgd, maar vooral de seizoensfinale in Saudi-Arabië móést ik zien,” zegt Mäkinen.

“Voor de coureurs was dit waarschijnlijk de domste rally ter wereld.”

“De rijders wisselden in één rally net zoveel banden als normaal in een heel seizoen.”

“Ik ken dat gevoel achter het stuur maar al te goed, dit was absoluut geen makkelijke wedstrijd.”

De wereldtitel ging uiteindelijk naar Sébastien Ogier, die zijn negende kampioenschap veiligstelde vóór teamgenoot Elfyn Evans.

Beide Toyota-coureurs kenden problemen tijdens het weekend en Evans moest zelfs een keer tijdens een klassementsproef zijn band wisselen. Toch werd Ogier zijn titel niet uitsluitend door dat incident beslist.

Volgens Mäkinen was het probleem vooral dat de omstandigheden simpelweg te extreem waren.

“De omstandigheden zijn te ruw voor moderne rallyauto’s,” stelt hij.

“Dakar-auto’s zijn iets heel anders. Die zijn speciaal gebouwd voor dit soort wedstrijden.”

De inmiddels 61-jarige Mäkinen keert zelf binnenkort nog één keer terug achter het stuur. In januari zal hij tijdens de SM-rally van Mikkeli optreden als nulauto, ditmaal zal hij rijden in een Toyota Yaris WRC.

Ferrari verwacht 20% minder downforce in 2026

Lees ook: Ferrari verwacht 20% minder downforce in 2026

Breaking: Max Verstappen stapt over naar Mercedes

Lees ook: Breaking: Max Verstappen stapt over naar Mercedes

Laatste nieuws

Lees meer nieuws