Formule 1 Bizarre teamorder tussen Oscar Piastri en Lando Norris: Martin Brundle geeft zijn eerlijk mening Lando Norris en Oscar Piastri na de Grand Prix van Italië / Gettyimages Door T. Visser Vandaag om. 17:28 F1 nieuws Lando Norris Oscar Piastri Wat is er gebeurd met de papaya-regels? Red Bull-coureur Max Verstappen reed een foutloze race en pakte zijn derde zege van het seizoen. Toch was het McLaren dat nogal wat vragen opriep na afloop van de Italiaanse Grand Prix. De race kende weinig spektakel, tot de pitstops. McLaren zat comfortabel op plek twee en drie achter Verstappen. Piastri reed achter Norris, maar slaagde er niet in het gat te dichten. Toen Verstappen de pitstraat in dook, kwam McLaren voor het eerst aan de leiding met hun twee auto’s. Vervolgens kwam de enige echt tactische zet van de race. Piastri mocht als eerste stoppen en McLaren leverde een indrukwekkende pitstop van 1,9 seconden af. Norris volgde een ronde later, maar een haperende wielmoer linksvoor kostte hem tijd. Daardoor kwam Piastri voor zijn teamgenoot weer de baan op. Lees ook: McLaren-ceo Zak Brown afgemaakt: ‘Je bent een schande voor de sport’ Instructies vanuit het team Kort daarna kreeg hij opmerkelijk genoeg de instructie om Norris erlangs te laten. Bekijk en -luister de instructies hier: Here's the McLaren team radio moment 📻🔊#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/IwU1ozOYvg— Formula 1 (@F1) September 7, 2025 De engineer van Piastri verwees naar een soortgelijke situatie in Hongarije vorig jaar en vroeg hem Norris voorbij te laten. “Laat Lando erlangs, daarna mogen jullie racen,” klonk het. Piastri reageerde koel maar duidelijk: “We zeiden dat een trage pitstop bij racen hoort. Ik snap niet wat er nu anders is. Maar goed, ik doe het om hem te helpen.” David Croft vond de houding van Piastri sportief. “Hij zei wat hij vond, maar deed wat van hem gevraagd werd.” Martin Brundle voegde daaraan toe: “Dat is eerlijk. Hij speelde het teamspel. Zo krijgt Oscar in elk geval de kans om te racen. Voor de stops lag hij nog 3,4 seconden achter.” Piastri kwam uiteindelijk als derde over de streep. Norris werd tweede, Verstappen ongenaakbaar eerste. Met zijn derde plek zag Piastri zijn voorsprong in het kampioenschap slinken. Voor de race bedroeg het verschil met Norris nog 34 punten. Nu zijn dat er nog 31. Geen ramp, maar met acht races te gaan telt elk punt. Piastri had zijn marge kunnen vergroten, maar koos voor het team. Of dat de juiste keuze was, zal pas aan het einde van het seizoen blijken. Het klassement na Monza maakt duidelijk hoe spannend het seizoen is. Piastri leidt met 309 punten, Norris volgt met 275. Verstappen staat derde met 205. De rest volgt op afstand. Lees ook: Max Verstappen reageert bij Viaplay op de dubieuze teamorders bij McLaren Lees ook: Volkslied bruut verstoord tijdens huldiging Max Verstappen in Italië Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 McLaren-ceo Zak Brown afgemaakt: ‘Je bent een schande voor de sport’ Formule 1 Max Verstappen reageert bij Viaplay op de dubieuze teamorders bij McLaren Formule 1 Volkslied bruut verstoord tijdens huldiging Max Verstappen in Italië Formule 1 Lewis Hamilton biedt meteen excuses aan na keiharde FIA-straf in Monza Formule 1 Gabriel Bortoleto: ‘Mijn doel is niet om de beste rookie te zijn’ Formule 1 Knoop doorgehakt over Max Verstappens nieuwe teamgenoot bij Red Bull