Formule 1

Adrian Newey komt met onthulling over 2026

Adrian Newey komt met onthulling over 2026
Adrian Newey / Gettyimages

De toekomst van Aston Martin ligt in de handen van Adrian Newey.

De legendarische ontwerper onthulde deze week dat hij momenteel werkt aan de fundamentele architectuur van de AMR26, de wagen waarmee het team vanaf 2026 wil meestrijden om de titel.

Het gaat hierbij namelijk om onderdelen die volgend jaar niet meer te veranderen zijn: de voor- en achterwielophanging, de grootte van de brandstoftank en de wielbasis.

Breaking: Toto Wolff neemt besluit over Max Verstappen bij Mercedes

Lees ook: Breaking: Toto Wolff neemt besluit over Max Verstappen bij Mercedes

Niet genoeg tijd

Newey, met meer dan 200 overwinningen en 26 wereldtitels bij Williams, McLaren en Red Bull op zijn palmares, trad in maart officieel toe tot Aston Martin.

Hij werd managing technical partner én aandeelhouder en leidt nu het project om het team klaar te stomen voor de nieuwe technische regels van 2026.

Die regels voeren 50 procent elektrificatie in, volledig duurzame brandstoffen en actieve aerodynamica. Newey werkt daarbij samen met de nieuwe motorleverancier Honda en de strategische partners Aramco en Valvoline.

“Dit zijn de lay-out van de voor- en achterophanging, de grootte van de brandstoftank en de wielbasis. Aan de ene kant hebben we niet genoeg tijd. En aan de andere kant zijn onze simulatie-instrumenten misschien wat zwak. Dus moeten we proberen de best mogelijke inschattingen te maken. Als het nodig is kunnen de carrosserie en de vleugels tijdens het seizoen worden aangepast” zei Newey tegenover de Duitse publicatie F1-Insider.

De Brit liet weten dat het werk aan vleugels en bodywork pas later komt, omdat daar meer speelruimte is voor doorontwikkeling en updates. Hij herhaalde in een interview op de site van Aston Martin in mei dat de regels voor 2026 meer mogelijkheden bieden voor innovatie dan hij aanvankelijk dacht.

“Mijn gedachten over de regels van ’26 zijn vergelijkbaar met hoe ik over de grote regelwijziging in 2022 dacht. Aanvankelijk denk je dat de regels zo dwingend zijn dat er weinig ruimte overblijft. Maar als je dieper kijkt zie je toch flexibiliteit en ruimte voor verschillende benaderingen.”

“We zagen dat in 2022 ook, met teams die totaal andere richtingen kozen. Nu, vier seizoenen later, zijn die auto’s meer naar elkaar toegegroeid. Ik denk dat we in ’26 iets soortgelijks zullen zien. Variatie tussen teams is goed. Het is nogal saai als de auto’s er allemaal hetzelfde uitzien en je ze alleen aan de kleur kunt herkennen.”

De uitlatingen van Newey hebben in de paddock geleid tot speculatie dat hij mogelijk een maas in de regels heeft ontdekt. Damon Hill, wereldkampioen in een van Neweys Williams-auto’s in 1996, reageerde op sociale media met de veelzeggende woorden: “Hmmm. Hij heeft iets gevonden.”

De komst van Newey heeft de ambities van Aston Martin flink aangewakkerd. Volgens internationale sportmedia betaalt de Britse renstal hem een jaarloon van omgerekend circa 7 miljoen euro.

Daarmee hoopt het team zich te ontwikkelen tot een serieuze titelkandidaat vanaf 2026.

De komende maanden wordt cruciaal welke innovatieve richting Adrian Newey met de AMR26 inslaat.

“Als er iemand is die een team kan omtoveren tot winnaar, dan is het Adrian Newey” aldus een Britse F1-analist.

Per direct grote verandering bij Mercedes

Lees ook: Per direct grote verandering bij Mercedes

Schumacher durft het aan en zegt waar Max Verstappen volgend jaar rijdt

Lees ook: Schumacher durft het aan en zegt waar Max Verstappen volgend jaar rijdt

Laatste nieuws

Lees meer nieuws