Formule 1 Adrian Newey heeft een loophole in de regels gevonden Adrian Newey / GettyImages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 15:04 Adrian Newey Aston Martin F1 nieuws Red Bull Adrian Newey van Aston Martin zou een ‘maas in de wet’ hebben ontdekt in de Formule 1-reglementen voor 2026. De 66-jarige Newey sloot zich in maart aan bij Aston Martin, nadat hij vorig jaar vertrok bij Red Bull. Momenteel vervult de Brit de rol van managing technical partner, maar in 2026 zal hij worden benoemd tot teambaas, als opvolger van Andy Cowell. “Ik kijk ernaar uit om deze extra rol op me te nemen terwijl we ons in de best mogelijke positie brengen om te concurreren in 2026,” zei Newey in een verklaring. “We gaan met Aston Martin als fabrieksteam een volledig nieuwe fase in, gecombineerd met de aanzienlijke uitdaging van de nieuwe reglementen.” “In zijn nieuwe rol zal Andy Cowell zich richten op de integratie van de nieuwe powerunit met onze drie belangrijkste partners, zal cruciaal zijn in dit traject.” De bolide van Aston Martin voor 2026 wordt de eerste auto die volledig onder toezicht van Newey is ontworpen, wat bij F1-fans de nieuwsgierigheid aanwakkert naar welke ‘magie’ de 66-jarige ontwerplegende ditmaal zal laten zien. Lees ook: Toto Wolff doet een bijzondere voorspelling Newey heeft een systeem bedacht rondom de ophanging Newey wordt algemeen beschouwd als de beste Formule 1-ontwerper aller tijden en was in zijn carrière tot nu toe verantwoordelijk voor maar liefst veertien kampioenschapswinnende auto’s. In aanloop naar 2026 wordt nu beweerd dat Newey mogelijk een maas in de nieuwe reglementen heeft gevonden. Volgens News F1 Italy heeft hij een ‘grijs gebied’ ontdekt in de wisselwerking tussen de flexibiliteit van de vloer en de nieuwe beweegbare vleugelprofielen. Vanaf 2026 zullen F1-auto’s beschikken over dynamisch verstelbare voor- en achtervleugels. Terwijl andere teams zich vooral richten op de ontwikkeling van de powerunits, zou Newey zijn aandacht hebben verlegd naar de mechanische afdichting van de vloer van de auto. Volgens het bericht heeft de voormalige ontwerper van Red Bull en Williams een systeem geïntroduceerd dat gebruikmaakt van de beweging van de ophanging. Hierdoor kan de auto de onderkant veel dichter naar het asfalt brengen dan die van de concurrenten, waardoor het venturi-effect opnieuw wordt gecreëerd precies het effect dat de FIA juist wilde uitbannen. In de Formule 1 verwijst het venturi-effect naar het gebruik van gevormde tunnels onder de vloer om de luchtstroom te versnellen, waardoor een lagedrukgebied ontstaat dat de auto naar beneden zuigt en zo extra neerwaartse druk genereert. Daarnaast wordt beweerd dat de simulatorgegevens van Aston Martins 2026-auto “angstaanjagend” zijn, met pieken in aerodynamische belasting in bochten die andere teams nauwelijks kunnen verklaren. Lees ook: Manager Max Verstappen komt met geweldig nieuws Lees ook: Red Bull-baas: ‘Tsunoda krijgt nog een kans’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Toto Wolff doet een bijzondere voorspelling Formule 1 Manager Max Verstappen komt met geweldig nieuws Formule 1 Red Bull-baas: ‘Tsunoda krijgt nog een kans’ Formule 1 Deze bonus kreeg Lando Norris van McLaren Formule 1 Deur staat open voor terugkeer Daniel Ricciardo Formule 1 Max Verstappen verrast en kiest een nieuwe teamgenoot