Formule 2 Groot schandaal: FIA deelt 120 plaatsen gridstraf uit Foto: Getty Images Door T. Visser 14. maart 2025 Zes coureurs zijn zwaar bestraft nadat hun teams betrapt werden op illegale aanpassingen aan de auto’s tijdens de pre-season tests in Barcelona. De coureurs krijgen allemaal een gridstraf van tien plaatsen in zowel de sprintrace als de hoofdrace in Melbourne. Het gaat om Jak Crawford en Kush Maini van DAMS, Amaury Cordeel en Alex Dunne van Rodin Motorsport en Sami Meguetounif en Max Esterson van Trident, uitkomend in de Formule 2. Opvallend is dat Meguetounif en Maini gestraft worden, ondanks dat hun auto’s niet direct bij de overtreding betrokken waren. Gaten geboord Tijdens de tests in Barcelona ontdekte de FIA dat de betrokken teams gaten in de diffuser hadden geboord om illegale sensoren te plaatsen. Dit gebeurde om extra aerodynamische data te verzamelen buiten de informatie die standaard door de fabrikant wordt verstrekt. Cordeel, Dunne en Esterson hadden allemaal sensoren gemonteerd in hun diffuser via verschillende geboorde gaten. Bij Crawford’s auto werden zelfs vijf gaten aangetroffen, al was de sensor op dat moment verwijderd. De FIA concludeerde dat de teams in strijd handelden met meerdere regels, waaronder Artikel 10.2a van de sportieve reglementen en Artikelen 1.5.2, 8.4.10 en 8.4.11 van de technische regels. Tijdens een hoorzitting in Melbourne legden de stewards uit waarom dit een ernstige overtreding is. Standaarden Zij zeggen dat de Formule 2 een kampioenschap is met een standaard chassis en motor, waarbij alle teams dezelfde aerodynamische data ontvangen. “De technische reglementen beperken specifiek hoe de externe luchtstroom mag worden gemeten,” verklaarden de stewards. Zij wezen erop dat in F1 teams wél eigen sensoren mogen gebruiken omdat daar elk chassis uniek is. De managers van de betrokken teams gaven toe dat zij de diffuser hadden aangepast door een gat te boren en daar een sensor te plaatsen. DAMS beweerde echter dat hun illegale sensor uiteindelijk niet is gebruikt, omdat ze al data verzamelden via een toegestane meetmethode. Toch besloot de FIA harde straffen uit te delen. Naast de gridstraffen kregen alle drie de teams een boete van €10.000 en zullen zij waarschijnlijk een testdag in Bahrein verliezen. Opvallend genoeg mogen de andere acht F2-teams tijdens de komende test in Bahrein dezelfde sensoren installeren en gebruiken. Dit komt doordat de FIA niet met zekerheid kan zeggen hoelang de verboden metingen in Barcelona zijn uitgevoerd. Rodin, DAMS en Trident mogen dit echter niet doen, waardoor zij een mogelijk competitief nadeel oplopen. De FIA wil hiermee proberen de sportieve balans te herstellen. De FIA benadrukte dat Meguetounif en Maini bestraft worden omdat hun teams nog steeds baat zouden kunnen hebben bij de extra verzamelde data. Dit moet voorkomen dat hun teams een voordeel behouden ten opzichte van de rest van het veld. Het schandaal werpt een schaduw over het begin van het F2-seizoen en kan de titelstrijd beïnvloeden. Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is Formule 1 Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt Formule 1 George Russells bekentenis is muziek in de oren van Red Bull Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1 Formule 1 Viaplay maakt abonnement meer dan 7 euro duurder: dit is het gevolg
Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is
Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1