Formule 1

Yuki Tsunoda haalt uit naar Red Bull en wijst aan wat er misging

Yuki Tsunoda en Helmut Marko
Helmut Marko en Yuki Tsunoda / Red Bull

Yuki Tsunoda heeft kritiek geuit op zijn eigen team na tegenvallende prestaties tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Bahrein.

De Japanse coureur heeft pas zijn tweede raceweekend met het hoofdteam van Red Bull achter de rug en worstelt zichtbaar met zijn nieuwe auto, de RB21.

De verwachtingen bij Red Bull zijn momenteel laag. Het team rekent namelijk niet op een herhaling van de dominante overwinning van Max Verstappen in Japan.

De RB21 kampt met ernstige problemen met bandenslijtage. Op een circuit als Sakhir, dat het asfalt al zwaar belast, verergert de hoge temperatuur het probleem.

Tsunoda lijkt daarnaast nog zijn ritme te moeten vinden binnen het team. In de eerste vrije training eindigde hij als negende met een tijd van 1:34.484.

Opmerkelijk was dat deze tijd zelfs trager was dan die van Liam Lawson, de man die hij verving.

Max Verstappen liet deze sessie schieten zodat reservecoureur Ayumu Iwasa kon rijden.

F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Lees ook: F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Leermoment

De tweede sessie verliep nog slechter voor Tsunoda. Hij werd achttiende met een tijd van 1:32.024. Daarmee gaf hij ruim toe op Verstappen, die de zevende tijd neerzette.

Na afloop van de sessie sprak Yuki Tsunoda met de media. Hij gaf toen aan dat er binnen het team het nodige fout ging.

“Een beetje leermoment, denk ik,” zei de Japanner. “De afstelling tussen de auto’s is wat anders om te zien hoe de performance eruitziet.”

“Maar deze sessie was sowieso nogal rommelig. Alles bij elkaar krijgen was lastig.” Er was namelijk veel gebrekkige communicatie tussen onze kant van de garage, op de radio bijvoorbeeld.”

“Dat hoort bij het leerproces, want het is pas de vijfde sessie sinds ik bij Red Bull instapte, maar het was duidelijk niet de beste sessie.”

Wat hij precies bedoelde met de communicatieproblemen liet Tsunoda in het midden.

Wel blijkt uit radiosamenvattingen dat er verhitte gesprekken waren met zijn race-engineer Richard Wood over bandentemperaturen, rondetijd-doelen en instellingen van het stuur.

Toch klonk Tsunoda hoopvol over het vervolg van het weekend.

“Ik hoop dat het beter wordt. Het móét beter dan dit,” gaf hij aan. “Ik weet zeker dat we veel gaan veranderen. Het team heeft het nu moeilijk, maar ik weet dat er veel tijd valt te winnen door alles cleaner aan te pakken.”

“Dat opent tijd, dus ik blijf optimistisch. Maar ja, het wordt moeilijk om Q3 te halen.”

Red Bull staat dus niet alleen voor technische uitdagingen met de RB21, maar ook voor interne afstemming.

Voor Tsunoda komt de druk snel dichterbij. Namelijk om te bewijzen dat hij thuishoort bij een topteam dat al jaren gewend is aan succes.

Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Lees ook: Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Lees ook: Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Laatste nieuws

Lees meer nieuws