Formule 1 Williams heeft al met spulletjes uit 2026 getest: ‘het ziet er fantastisch uit’ Ook Carlos Sainz kan zijn lach niet onderdrukken / GettyImages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 18:30 Carlos Sainz F1 nieuws Williams De vroeger voorbereiding van Williams op het nieuwe reglement van 2026 lijkt haar vruchten af te werpen. Het Formule 1-team van Williams kijkt al geruime tijd vooruit naar het seizoen 2026. Teambaas James Vowles heeft vanaf zijn aantreden duidelijk gemaakt dat de nieuwe technische reglementen voor hem de sleutel tot succes vormen. Ondanks dat de ontwikkeling van de 2025-auto grotendeels werd opgegeven, wist het team toch een opmerkelijke vijfde plaats bij de constructeurs te halen, mede dankzij haar coureurs Carlos Sainz en Alex Albon. Sainz verliet vorig jaar Ferrari om plaats te maken voor Lewis Hamilton en hij koos bewust voor Williams in plaats van Audi. Die keuze was voornamelijk gebaseerd op gesprekken met Vowles, die de Spanjaard overtuigde van zijn langetermijnvisie. Tijdens het seizoen wist Sainz tweemaal het podium te bereiken en eindigde hij als derde in de Sprint Race in Austin. Toch bleef hij met negen punten achterstand tweede binnen het team, achter Albon. Vowles gaf bij zijn overstap van Mercedes naar Williams direct aan dat 2026 zijn echte focus zou worden. Die strategie lijkt inmiddels zichtbaar te worden. Tijdens de post-season test in Abu Dhabi toonde Williams namelijk een zogenoemde ‘mule car’ waarin alvast onderdelen werden getest die zijn voorbereid op de nieuwe regels. Lees ook: De FIA gaat de F1-regels overhoop gooien “Visueel was dit echt een verademing” Eén van de opvallendste visuele veranderingen is het verdwijnen van de wieldoppen, die sinds de introductie van de 18-inch velgen in 2022 standaard waren. Journalist Scott Mitchell-Malm van The Race was enthousiast over wat hij zag. “De foto’s toonden een F1-auto zonder wieldoppen, wat visueel echt een verademing was.” “Ze zagen er gewoon zo racend uit. Het was even wennen, maar wel verfrissend.” De wieldoppen verdwijnen in 2026 vanwege gewichtsbesparing. Dat Williams als eerste met een hybride wielontwerp reed, toont volgens insiders aan dat het team serieuze stappen zet richting de nieuwe regelgeving. Toch is het afwachten of die vroege focus zich daadwerkelijk uitbetaalt. Williams blijft werken met Mercedes-motoren, die volgens verwachting sterk zullen zijn ten opzichte van de concurrentie. Dat kan resulteren in een interessante strijd tussen de Mercedes-klanten: Williams, McLaren en het fabrieksteam zelf. Alpine, opnieuw onderaan geëindigd, hoopt niet wéér de aansluiting te verliezen. Maar de druk op Williams is groot. Als het project van Vowles faalt, kan de toekomst van Carlos Sainz bij het team snel ter discussie komen te staan. Guenther Steiner voorspelde al dat Sainz mogelijk opnieuw van team zal wisselen als Williams niet competitief genoeg blijkt. De Spanjaard reed eerder al voor Renault, Toro Rosso, McLaren en Ferrari. Zijn overstap naar Williams wordt dus gezien als een gok, ingegeven door vertrouwen in Vowles’ visie. Flow vis op de F1-bolide van Williams / Gettyimages Lees ook: Max Verstappen waarschuwt zijn fans voor wat er in januari gaat gebeuren Lees ook: Helmut Marko’s verbijsterende woorden over F1-coureur bleken de laatste druppel voor Red Bull: ontslag Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 De FIA gaat de F1-regels overhoop gooien Formule 1 Max Verstappen waarschuwt zijn fans voor wat er in januari gaat gebeuren Formule 1 Helmut Marko’s verbijsterende woorden over F1-coureur bleken de laatste druppel voor Red Bull: ontslag Formule 1 Max Verstappen alsnog uitgeroepen tot kampioen van 2025 Formule 1 Formule-coureur krijgt te horen dat hij kanker heeft: ‘Weet nog steeds niet wat er mis is’ Formule 1 Max Verstappen krijgt groot nieuws over toekomst Gianpiero Lambiase
Formule 1 Helmut Marko’s verbijsterende woorden over F1-coureur bleken de laatste druppel voor Red Bull: ontslag