Formule 1 Red Bull-monteur houdt littekens over aan zijn werk Red Bull-monteurs / Gettyimages Door N. van Jaarsveld 2. november 2025 F1 nieuws Red Bull Voormalig Red Bull-monteur Calum Nicholas onthult littekens door F1-aero-tests: “Steken als doornen” Na tien jaar in de Formule 1 heeft voormalig senior motortechnicus van Red Bull Racing Calum Nicholas een opmerkelijk inkijkje gegeven in de gevaren van het werken in de F1-garage en met name het beruchte testapparaat de aero rake. Nicholas werkte van 2015 tot begin 2025 voor Red Bull en gaat nu door het leven als ambassadeur voor het team. Op sociale media blikte terug op zijn tijd in de pitbox en de fysieke tol die dat eiste. Tijdens pre-season testen gebruiken teams zogenaamde aero rakes om luchtstromingen rond de auto in kaart te brengen. Deze rekachtige constructies vol met dunne sensoren worden aan de auto bevestigd en zijn cruciaal voor aerodynamische data-analyse. Maar volgens Nicholas zijn ze ook een gevaar voor de monteurs. “Ik kan je niet vertellen hoeveel littekens ik eraan heb overgehouden,” schreef hij op X. “Zelfs als je bloedde, was je eerste zorg of je het apparaat kapot had gemaakt.” Lees ook: ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’ “Deze bullshit is precies waarom niemand nog reageert” Hij noemde de aero rakes gekscherend thorny skin magnets, doornen die letterlijk je huid grijpen en vertelde dat hij ermee in zijn vinger, elleboog en nek is blijven haken. Gevraagd naar wat er gebeurt als je er per ongeluk een kapotmaakt, antwoordde Nicholas droogjes. “Mijn proces? Excuses aanbieden aan de elektricien en dan weglopen voordat ik het erger maak.” Gelukkig worden de rakes meestal alleen in de eerste runs van een testdag gebruikt, voegde hij daar nog aan toe. “Maar ja, het blijft een pain in the ass.” Nicholas staat ook bekend om zijn openheid over het harde werk achter de schermen in de F1. In september haalde hij uit naar een fan die beweerde dat monteurs maar een werkshift van drie seconden hebben tijdens races verwijzend naar de bliksemsnelle pitstops. Nicholas reageerde fel. “Dit soort bullshit opinies zijn precies waarom zo weinig mensen in de paddock nog reageren op social media. Het is gênant.” Hij lichtte toe dat een gemiddelde F1-technicus bijna €70.000 per jaar verdient maar ook 70 uur per week werkt, voornamelijk in economy class vliegt en geen bonus krijgt voor pitstopwerk. “Mijn eerste salaris op 22-jarige leeftijd, terwijl ik de wereld over reisde in de F1, was bijna €50.000,” voegde hij toe.“Zonder verantwoordelijkheden thuis voelde het alsof ik de loterij had gewonnen.” Nicholas’ eerlijke inkijkje benadrukt een vaak vergeten kant van de Formule 1. Het fysieke en mentale werk achter de schermen, waar zelfs een ogenschijnlijk simpele test als een aero run littekens achterlaat. Letterlijk en figuurlijk. Calum Nicholas / GettyImages Lees ook: Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië Lees ook: ‘Antonelli is een topper, maar er zijn rookies die een stap moeten gaan maken’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’ Formule 1 Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië Formule 1 ‘Antonelli is een topper, maar er zijn rookies die een stap moeten gaan maken’ Formule 1 Na rampweekend verrast Lewis Hamilton ineens met hoopvolle woorden over Ferrari Formule 1 Familie van Michael Schumacher komt met hartverwarmend nieuws naar buiten Formule 1 McLaren grijpt plotseling in na controversieel weekend van Oscar Piastri in Brazilië