Formule 1

Mercedes waarschuwt dat verschillende teams ‘heel weinig hebben gedaan’ aan de auto’s voor 2026

Zak Brow Toto Wolff
Zak Brown en Toto Wolff / Getty Images
Door M. Berkelmans Vandaag om. 14:02

Mercedes waarschuwt: ‘Verschillende teams hebben nauwelijks gewerkt aan 2026-auto.’

Terwijl de Formule 1 zich opmaakt voor een ingrijpend nieuw reglement in 2026, klinkt er vanuit Mercedes een opvallende waarschuwing.

Volgens Andrew Shovlin, hoofd trackside engineering bij het team, hebben sommige teams opvallend weinig werk verricht aan hun bolide voor 2026.

“Er zijn nogal wat teams die veel moeite hebben gestoken in volgend jaar – en een paar die zich laat lijken te ontwikkelen”, zei hij tegen de media.

“Maar er is geen tekort aan teams die heel weinig werk hebben gedaan aan de auto’s voor volgend jaar.”

Toto Wolff deelt opnieuw een beuk uit aan Christian Horner

Lees ook: Toto Wolff deelt opnieuw een beuk uit aan Christian Horner

‘Heleboel dingen een uitdaging’

De ontwikkeling van de nieuwe generatie auto’s is cruciaal. Het reglement voor 2026 verandert immers flink, vooral op het gebied van de aandrijflijn en aerodynamica.

Het idee achter deze wijzigingen is onder andere om auto’s lichter, efficiënter en milieuvriendelijker te maken.

De nieuwe motorformule zal namelijk veel meer leunen op elektrische aandrijving, met een verhouding van 50/50 tussen verbrandingsmotor en elektrische energie.

Mercedes wordt al maandenlang genoemd als mogelijke favoriet, vooral vanwege de sterke reputatie van hun motorafdeling. Toch probeert het team dat beeld af te zwakken.

“We kunnen zien hoe we iets zinnigs op de baan kunnen krijgen in Barcelona. Maar er zijn een heleboel dingen die volgend jaar een uitdaging zullen zijn,” zei Shovlin.

Opvallend is dat sommige teams, zoals Williams, al aan het begin van 2025 zijn begonnen met hun 2026-project.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes zelf bracht dit jaar nog meerdere updates aan de W16, wat erop wijst dat hun volledige focus pas later verschoof naar het nieuwe reglement.

Toch waren zij daarmee eerder dan sommige concurrenten zoals Red Bull en McLaren, die nog volop ontwikkelingsuren staken in hun 2025-auto’s.

De invoering van het budgetplafond speelt ook een rol in de verschuivende verhoudingen binnen de sport. Volgens Shovlin kun je niet meer simpelweg je weg naar succes kopen met meer geld dan de rest.

Bovendien beschikken teams lager op de ranglijst over meer windtunneltijd. Dit zou in theorie een voordeel moeten opleveren in de aanloop naar het nieuwe seizoen.

Hoewel veel aandacht uitgaat naar de motorprestaties, blijft de aerodynamica eveneens een bepalende factor.

Dat betekent dat ook klanten van Mercedes of andere motormerken onverwachts sterk voor de dag kunnen komen, zeker als zij eerder zijn begonnen met de ontwikkeling van hun nieuwe concepten.

De verschillen in voorbereiding tussen de teams zijn groot, en dat zou het veld flink kunnen opschudden.

Oscar Piastri benoemd tot wereldkampioen door Zak Brown

Lees ook: Oscar Piastri benoemd tot wereldkampioen door Zak Brown

F1-team McLaren verandert van naam en heet nu ineens anders

Lees ook: F1-team McLaren verandert van naam en heet nu ineens anders

Laatste nieuws

Lees meer nieuws