Formule 1

Max Verstappen heeft cruciaal voordeel in Mexico nu strijd om wereldtitel spannender wordt

Max Verstappen
Max Verstappen met een iconische sombrero / GettyImages

Waarom Mexico het perfecte circuit is voor Max Verstappen en Red Bull

Met de laatste vijf overwinningen op zijn naam is Max Verstappen de onbetwiste meester van de Grand Prix van Mexico. En dat is geen toeval. Het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico Stad ligt 2.240 meter boven zeeniveau. Een unieke uitdaging die juist perfect past bij Red Bulls technische kwaliteiten.

De extreme hoogte zorgt voor veel dunnere lucht, wat een enorm van invloed is op zowel de aerodynamica als de motorprestaties. Minder luchtweerstand betekent dat teams hier rijden met Monaco-achtige vleugels, maar toch slechts Monza-niveaus van downforce halen.

Aan de motorkant is het effect minstens net zo groot. De interne verbrandingsmotor verliest vermogen, omdat er minder zuurstof beschikbaar is voor de verbranding en de koeling minder efficiënt werkt.

De turbo moet dat gemis compenseren. Maar of dat goed gaat lukken, hangt ook sterk af van de motorarchitectuur.

Het geheim van Red Bulls succes in Mexico zit voor een groot deel in de Honda-krachtbron. Die gebruikt een turbo met een iets kleinere turbine dan die van de concurrentie. Op papier lijkt dat een nadeel op hoogte, omdat een kleinere turbo minder lucht kan samenpersen.

F1-management reageert op kritiek van fans: dit gaan ze niet meer uitzenden

Lees ook: F1-management reageert op kritiek van fans: dit gaan ze niet meer uitzenden

Meer dan een kilometer op vol vermogen rijden

In de praktijk blijkt dat juist een voordeel. De kleinere turbo reageert sneller en vermindert de zogeheten turbo lag. Dat is cruciaal bij moderne hybride motoren, omdat het de energieopwekking en acculading soepeler maakt. Precies wat nodig is in Mexico, waar de lucht dun is en snelle respons telt.

Verstappen zal dit weekend niet alleen rekenen op de verbeteringen aan zijn RB21, die in Monza en Singapore al merkbaar competitiever is geworden, maar ook zijn er verbeteringen doorgevoerd in de eigenschappen van de Honda-motor.

De motor zal de viervoudig wereldkampioen in staat stellen om vol vermogen te gebruiken over het hele lange rechte stuk op het circuit dat bijna 1,2 kilometer lang is, zonder dat onze landgenoot terug zal hoeven te schakelen naar een laadmodus of dat hij concessies zal moeten doen aan topsnelheid.

Met dat dubbele voordeel, een responsieve motor én een auto die beter in balans is, begint Verstappen aan het weekend in Mexico in een ideale positie.
Terwijl hij probeert verder in te lopen op Oscar Piastri in het kampioenschap, heeft Red Bull in Mexico letterlijk en figuurlijk de wind mee.

Waarom Max Verstappen aan de kant wordt gezet in Mexico

Lees ook: Waarom Max Verstappen aan de kant wordt gezet in Mexico

Ralf Schumacher denkt dat het over en uit is voor één F1-coureur

Lees ook: Ralf Schumacher denkt dat het over en uit is voor één F1-coureur

Laatste nieuws

Lees meer nieuws