Formule 1

Lando Norris heeft Max Verstappen gebruikt om de overwinning in Monaco te pakken

Lando Norris
Lando Norris en McLaren-ceo Zak Brown na de race in Monaco / Gettyimages

Lando Norris heeft zondag zijn allereerste overwinning in Monaco gepakt.

De Brit van McLaren hield Charles Leclerc achter zich in een zenuwslopende slotfase van de Grand Prix van Monaco.

De verplichte tweestopstrategie zorgde voor extra spanning en strategische zetten, maar ook voor flink wat opschudding. George Russell werd namelijk zwaar bestraft voor onsportief gedrag.

De race begon met een spannend gevecht tussen polesitter Norris en Leclerc. Beiden gingen zij-aan-zij richting de eerste bocht. Hij blokkeerde beide voorbanden maar hield de leiding vast.

Max Verstappen kwam goed weg, maar trok zich terug in bocht één en bleef op P4. Oscar Piastri verloor terrein, terwijl rookie Gabriel Bortoleto en Kimi Antonelli elkaar raakten bij Portier. Bortoleto eindigde in de muur, wat leidde tot een virtual safety car.

Er gaan geruchten in de F1-paddock over wat Ferrari achter de schermen in Monaco deed

Lees ook: Er gaan geruchten in de F1-paddock over wat Ferrari achter de schermen in Monaco deed

Gasly klapt op Tsunoda

Oliver Bearman toonde na de herstart hoe traag de kopgroep reed om banden te sparen. Hij reed vijf seconden per ronde sneller dan de leiders. Pierre Gasly zorgde voor meer spektakel op ronde 9. In vuile lucht achter Yuki Tsunoda verloor hij grip en knalde op de Red Bull. Zijn voorwiel en vleugel vlogen eraf. Hij haalde de pits nog maar moest opgeven.

In het middenveld begon het strategische spel. Isack Hadjar dook als eerste van de koplopers de pits in. Aston Martin reageerde door Alonso ook binnen te halen.

Tot zijn frustratie haalde Lewis Hamilton hen allebei in via een overcut. McLaren probeerde dat ook met Piastri, maar een trage stop hielp Leclerc om vóór hem te blijven.

Alonso moest zijn wagen op ronde 38 parkeren door rookontwikkeling. Hij blijft daarmee de enige niet-rookie zonder punten dit seizoen. De strategie werd extra ingewikkeld door teamtactieken.

Williams vertraagde bewust het veld om ruimte te creëren voor teamgenoot Albon. George Russell had daar genoeg van. “Hij sneed expres de chicane af om Albon te passeren”, aldus het oordeel van de stewards.

Russell zei: “Ik neem liever de tijdstraf dan de positie terug te geven.” Hij kreeg uiteindelijk een drive-through-penalty van meer dan 20 seconden.

Toen alle leiders hun tweede stop gemaakt hadden, bleef alleen Verstappen nog buiten. Hij gokte op een late stop en dook pas in de laatste ronde naar binnen.

Norris had toen al het tempo verhoogd. Hij reed weg bij Leclerc en finishte bijna vier seconden voor de Ferrari. Piastri eindigde vlak achter Leclerc op P3. Verstappen werd vierde.

Norris verklapt hoe hij Verstappen inzette voor zijn eigen overwinning

Norris zei na afloop: “Het laatste kwartier was een beetje nerveus met Charles vlak achter ons en Max voor ons, maar we wilden Monaco.”

“Ik had de hele race het gevoel dat ik alles onder controle had, maar Max gaf een soort van gas terug en toen kreeg Charles de kans en moest ik me behoorlijk beheersen.”

“Ik probeerde Max af te remmen, zodat ik kon pushen wanneer het nodig was, dus ik moest het nog steeds zien te redden, maar ik ben erg blij.”

Deze race was de tweede van een triple-header. Volgende week gaat het Formule 1-circus verder in Spanje.

Ondertussen kijken racefans vandaag ook nog naar de andere klassieker: de Indianapolis 500.

Het weerbericht voor de F1 Grand Prix van Spanje

Lees ook: Het weerbericht voor de F1 Grand Prix van Spanje

‘Alpine wil Colapinto vervangen door bekende F1-coureur’

Lees ook: ‘Alpine wil Colapinto vervangen door bekende F1-coureur’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws