Formule 1

Lando Norris’ grootste zwakte vergeleken met Oscar Piastri onthuld

Lando Norris’ grootste zwakte vergeleken met Oscar Piastri onthuld
Lando Norris / Gettyimages

Lando Norris staat voor de grootste uitdaging van zijn leven en droomt er natuurlijk van om in 2025 zijn eerste Formule 1-wereldkampioenschap te winnen. Een indrukwekkende seizoensstart voor McLaren heeft nieuwe hoop gegeven.

De Brit heeft optimaal geprofiteerd van de aanzienlijke vooruitgang die McLaren tijdens de winterpauze heeft geboekt en verstevigde zijn titelambities door te triomferen in de openingsrace in Melbourne.

In China moest hij echter vechten voor een sterke tweede plaats, waarbij hij alleen werd overtroffen door zijn eigen teamgenoot, de talentvolle Oscar Piastri.

De overwinning van Norris in Melbourne kwam echter niet zonder drama, want Piastri, die hem had uitgedaagd op de natte banden, spinde van de baan en gaf Norris de kans om de zege te pakken.

Toch was de strijd verre van gestreden, aangezien de jonge Brit moest blijven vechten. Piastri leek namelijk nog een troef achter de hand te hebben en imponeerde met zijn vermogen om de banden te sparen tijdens de race, vlak voor de cruciale eerste pitstop naar droogweerbanden.

Norris had duidelijke problemen in China op een circuit met een hoge bandenslijtage. Waar Piastri het juiste moment vond om de prestaties van de MCL39 optimaal te benutten naarmate de baantomstandigheden veranderden, slaagde Norris er niet in om de banden op de optimale temperatuur te krijgen.

Aston Martin komt met officiële reactie op overstap Max Verstappen

Lees ook: Aston Martin komt met officiële reactie op overstap Max Verstappen

Rijstijlverschil

In een discussie op YouTube-kanaal The Race over deze eigenschap, die in de laatste twee Grands Prix is waargenomen, stelt journalist Scott Mitchell-Malm dat het verschil te wijten is aan een natuurlijke rijstijlverschil tussen Norris en Piastri.

Vorig seizoen toonde Norris aan dat hij in staat is om de regerende kampioen Max Verstappen uit te dagen, maar de dynamiek is totaal anders wanneer je in dezelfde auto zit als je teamgenoot.

Nu gaat het erom die extra tienden in prestaties te vinden, en er kunnen twee belangrijke aspecten van Norris’ rijstijl zijn die hem tegenhouden terwijl hij probeert zijn vorm van 2024 te verbeteren.

Volgens Mitchell-Malm zijn er twee duidelijke factoren die verband houden met Norris’ rijstijl en de manier waarop hij de auto belast met snelheid bij de ingang van een bocht en vervolgens de auto door de bocht laat rollen, wat de banden zwaarder belast. Het gaat om de ‘U-vorm’ versus de ‘V-vorm’ van een bocht.

Volgens Scott Mitchell-Malm was het circuit in China bijzonder zwaar voor de voorbanden, vooral de linker voorband. Hij legt uit dat Norris eerder heeft toegegeven problemen te hebben gehad met bandenslijtage, ook wel bekend als “graining”, wat ook het geval was in Las Vegas, waar Norris’ agressievere gebruik van de banden duidelijk werd.

Mitchell-Malm wijst erop dat Norris’ rijstijl er van nature voor zorgt dat hij de banden zwaarder belast dan Piastri, wat vooral over een volledige raceafstand een zwakte vormt.

Er is geen twijfel over mogelijk dat McLaren de rest van het seizoen ingaat als favoriet voor beide kampioenschappen, vooral gezien hun sterke seizoensstart.

Helmut Marko kondigt aan wie hem moet opvolgen bij Red Bull

Lees ook: Helmut Marko kondigt aan wie hem moet opvolgen bij Red Bull

Lewis Hamilton waarschuwt Ferrari voor beslissing van George Russell

Lees ook: Lewis Hamilton waarschuwt Ferrari voor beslissing van George Russell

Laatste nieuws

Zie meer nieuws