Formule 1 Kick Sauber kijkt terug op sterk maar moeizaam 2025 Nico Hülkenberg / GettyImages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 22:14 F1 nieuws Kick Sauber Nico Hulkenberg 2025 was een sterk maar tegelijkertijd lastig seizoen voor Kick Sauber. Ook al kende het team duidelijke pieken en dalen, het toonde vooral veerkracht en vermogen om moeilijke momenten te overwinnen. Het seizoen werd gekenmerkt door wisselende prestaties, vooral door de competitiviteit en het werkvenster van de C45. Ondanks een groot aantal updates gedurende het jaar had Sauber in de eerste seizoenshelft regelmatig moeite om de auto in het juiste venster te krijgen. Toch boekte het team duidelijke vooruitgang: Sauber scoorde 70 punten over 24 races en 6 sprintraces. Dat is een enorme sprong ten opzichte van de 4 punten in 2024, waarmee het team destijds laatste werd bij de constructeurs. De progressie is dus echt, en vormt een solide uitgangspunt richting 2026. De eerste acht races verliepen allesbehalve soepel. Vanaf het begin van het jaar liet de C45 weliswaar een sterke performance zien in snelle bochten, mede dankzij een hoog downforce-niveau uit de Venturi-kanalen en een stijve aerodynamische basis. Maar juist op meer complete circuits kwam Sauber tekort. Dat maakte het extra moeilijk om de auto consistent te laten functioneren onder wisselende weers- en baancondities. Lees ook: Dit noodlot staat Max Verstappen te wachten als Lambiase vertrekt Het absolute hoogtepunt voor Kick Sauber was Silverstone Na de Grand Prix van Monaco zat het team in een moeilijke fase, met slechts 6 punten op het bord, allemaal gescoord door Nico Hülkenberg tijdens de openingsrace in Melbourne. De ommekeer kwam tijdens het weekend van de Grand Prix van Spanje. Daar introduceerde Sauber een reeks gerichte updates op cruciale onderdelen van de auto, met een ontwerp dat sterk leek op de specificatie die al tijdens de tests in Bahrein en de eerste race was gebruikt. Die wijzigingen leverden ingenieurs een auto op met een breder werkvenster, die makkelijker af te stellen was en bovendien sneller bleek dan de vorige configuratie. Dat had ook direct effect op de coureurs: met een snellere en gebruiksvriendelijkere auto konden zij hun potentieel beter benutten. Hülkenberg reed in Spanje een indrukwekkende P6, zelfs vóór Lewis Hamilton in de Ferrari, maar dat bleek pas het begin. Hij eindigde daarna als P8 in Canada en als P9 in Oostenrijk, waar Sauber ook voor het eerst dit seizoen met beide auto’s punten scoorde. De absolute highlight kwam op Silverstone: ondanks een kwalificatie op P19 bleef Hülkenberg koel, maakte de juiste strategische keuzes en reed naar een sensationele P3, het eerste podium uit zijn carrière. Lees ook: Williams boekt sterkste F1-seizoen in jaren en richt pijlen op 2026 Lees ook: ‘Max Verstappen was zonder twijfel de beste in 2025’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Dit noodlot staat Max Verstappen te wachten als Lambiase vertrekt Formule 1 Williams boekt sterkste F1-seizoen in jaren en richt pijlen op 2026 Formule 1 ‘Max Verstappen was zonder twijfel de beste in 2025’ Formule 1 Legendarisch race circuit ondergaat revolutionaire gedaanteverwisseling Formule 1 De gok van Hamilton met Ferrari Formule 1 Dit heeft het seizoen van Antonelli gered