Formule 1

Het Formule 2-team met een oudere rijdersbezetting dan bijna de helft van de F1-grid

Hitech
Hitech GP Formule 2 / Getty Images
Door M. Berkelmans Vandaag om. 21:59

Oudere coureurs domineren verrassend Hitech’s Formule 2-line-up in 2026.

In een opvallende ontwikkeling binnen de Formule 2 stapt de Amerikaanse coureur Colton Herta in 2026 over van de IndyCar naar het Europese opstapklassement.

Daarmee kiest de 25-jarige (bijna 26) Herta voor een onconventionele stap achteruit in zijn carrière, nadat hij al zeven seizoenen actief was in Amerika’s topklasse voor eenzitters.

Wat deze overstap nog opvallender maakt, is het feit dat Herta bij Hitech Grand Prix gaat rijden naast de Japanse coureur Ritomo Miyata, die eveneens 26 jaar is.

Samen vormen zij de oudste rijderscombinatie in het F2-veld voor 2026. In een competitie die normaal gesproken jonge talenten richting de Formule 1 moet loodsen, is een duo met zoveel ervaring een zeldzaamheid.

Max Verstappen ‘kiest nummer één coureur’ als teambaas

Lees ook: Max Verstappen ‘kiest nummer één coureur’ als teambaas

Een rare verhouding

Miyata en Herta zijn namelijk allebei ouder dan een flink deel van het huidige Formule 1-veld.

Zo is Miyata ouder dan tien van de 24 coureurs die volgend jaar aan de start verschijnen in de F1, waaronder wereldkampioen Lando Norris.

Herta is ouder dan acht van hen, de enige vijf Formule 1-teams met een gemiddeld oudere line-up dan Hitech zijn McLaren, Red Bull, Mercedes, Williams en Cadillac.

Opmerkelijk is ook dat beide coureurs van Racing Bulls, Arvid Lindblad (18 jaar) en Liam Lawson (24), jonger zijn dan zowel Herta als Miyata, ondanks dat beiden al F2-ervaring hebben opgedaan.

Haas zit eveneens onder het gemiddelde van Hitech wat leeftijd betreft.

Herta’s overstap komt nadat hij er niet in slaagde voldoende superlicentiepunten te behalen, ondanks zijn indrukwekkende prestaties in IndyCar.

Hij won negen races en werd vorig jaar tweede in het kampioenschap. In 2019 schreef hij geschiedenis door op 18-jarige leeftijd als jongste coureur ooit een IndyCar-race te winnen, op het Circuit of the Americas.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Toch bleek de weg naar de F1 geblokkeerd door het strenge puntenbeleid van de FIA.

De FIA heeft intussen aangekondigd dat vanaf 2026 het aantal superlicentiepunten dat coureurs in IndyCar kunnen verdienen omhooggaat. Voor Herta lijkt zijn seizoen in de Formule 2 dus een tussenstap.

Hij zal volgend jaar ook testwerk verrichten voor het nieuwe F1-team Cadillac, dat in 2026 met de oudste rijderscombinatie op de grid zal staan.

Sergio Pérez (36) en Valtteri Bottas (36), Herta hoopt in 2027 een racezitje bij Cadillac te bemachtigen.

De opvallend hoge leeftijd van het Hitech-duo in de Formule 2 onderstreept een bredere trend in de autosport waarbij jonge talenten steeds sneller doorstromen naar de F1.

Dat Herta en Miyata nog op dit niveau actief zijn is dan ook uitzonderlijk. Hun ervaring zou Hitech in staat kunnen stellen om te domineren in de F2, maar het roept ook vragen op over de rol van de klasse als ontwikkelingsplatform.

Fernando Alonso breekt 5 records als hij kampioen wordt

Lees ook: Fernando Alonso breekt 5 records als hij kampioen wordt

Twee F1-coureurs op eerste kerstdag geboren

Lees ook: Twee F1-coureurs op eerste kerstdag geboren

Laatste nieuws

Lees meer nieuws