Formule 1 Grootste automerk ter wereld keert terug op de F1-grid Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 17:33 Ayao Komatsu F1 nieuws Gene Haas Haas F1 Toyota De dag die je wist dat zou komen is eindelijk daar. Toyota keert officieel terug naar de Formule 1. Zij het op een andere manier dan vroeger. Op donderdag maakte Toyota Gazoo Racing bekend dat het vanaf volgend seizoen titelsponsor zal worden van het Amerikaanse Formule 1-team Haas. De samenwerking is een uitbreiding van de bestaande technische relatie die in 2024 werd opgestart. Daarmee krijgt Toyota opnieuw een prominente plek in de koningsklasse van de autosport, vijftien jaar nadat het fabrieksteam zich eind 2009 terugtrok uit de sport. Hoewel Haas in 2025 een plek lager staat bij de constructeurs, heeft het team 25% meer punten behaald dan vorig jaar, met nog één race te gaan. Dankzij Toyota’s steun beschikt het team over meer middelen dan ooit tevoren sinds het in 2016 debuteerde in de Formule 1. Een van de concrete stappen die mogelijk zijn gemaakt door de deal met Toyota, is de installatie van een eigen simulator op de Europese basis in het Britse Banbury. Tot nu toe maakte Haas vooral gebruik van Ferrari’s simulator in Maranello, een teken dat het team nu eindelijk investeert in langetermijnontwikkeling. Lees ook: FIA doet onderzoek naar Red Bull na incident met Lando Norris “Dit seizoen zag ik jonge mensen grote dromen najagen” Hoewel Haas blijft rijden met Ferrari-motoren, toont de deal aan hoe flexibel constructeurs tegenwoordig omgaan met samenwerkingen in de Formule 1. Toyota hoeft geen eigen krachtbron te ontwikkelen om toch zichtbaarheid, invloed én een potentiële route voor zijn rijders te creëren. De band tussen Toyota en Haas opent bovendien perspectieven voor jonge rijders uit Toyota’s andere raceprogramma’s. Zo kreeg de Japanse tweevoudig WEC-kampioen Ryō Hirakawa dit seizoen al drie vrije trainingen bij Haas. Dat was zonder deze samenwerking vrijwel ondenkbaar geweest. Volgens Toyota-voorzitter Akio Toyoda draait deze terugkeer niet alleen om marketing of resultaten. “In het seizoen 2025 zag ik jonge TGR-coureurs en -ingenieurs hun potentieel ontdekken en grotere dromen najagen.” “Dat raakte me diep. Vandaag kan ik met zekerheid zeggen: Toyota is eindelijk écht in beweging gekomen.” Toyoda bedankte team-eigenaar Gene Haas en teambaas Ayao Komatsu voor hun vertrouwen in het project en hun gedeelde visie. Waar andere fabrikanten zoals Audi, dat Sauber overnam en Cadillac met Andretti Global fors moesten investeren om in F1 te komen, kiest Toyota voorlopig voor een kostenefficiënte aanpak. Het merk profiteert van de zichtbaarheid, ervaring en invloed zonder de risico’s van een volledig fabrieksteam. Zoals Honda heeft geleerd, kunnen partnerships in de F1 broos zijn. Hoewel de samenwerking met Red Bull meerdere titels opleverde en Yuki Tsunoda een racezitje bezorgde, werd de samenwerking beëindigd en staat Tsunoda nu langs de zijlijn. Met Haas heeft Toyota nu een meer duurzame en strategische ingang tot de Formule 1, met oog op een grotere rol in de toekomst. Oliver Bearman / GettyImages Lees ook: Max Verstappen komt met eerste reactie na waanzinnige pole in Abu Dhabi Lees ook: Max Verstappens luxueuze appartement van 180 m² in Monaco Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 FIA doet onderzoek naar Red Bull na incident met Lando Norris Formule 1 Max Verstappen komt met eerste reactie na waanzinnige pole in Abu Dhabi Formule 1 Max Verstappens luxueuze appartement van 180 m² in Monaco Formule 1 FIA roept twee coureurs op wegens overtreding van de regels Formule 1 Laurent Mekies onthult strategie om Verstappen zondag te laten winnen in Abu Dhabi Formule 1 Nachtmerrie voor Lando Norris: het ziet er niet goed voor hem uit in Abu Dhabi