Formule 1

FIA onderzoekt Red Bull en Mercedes: fraude met F1-motor voor 2026 ontdekt

Mercedes F1 motor
Mercedes F1-motor

Het F1-seizoen van 2026 is nog niet van start gegaan of er hangen al donkere wolken boven de paddock.

Volgens een onthulling van het Duitse Motorsport Magazin zouden Mercedes en Red Bull een manier hebben gevonden om het nieuwe technische reglement op een controversiële wijze te interpreteren.

De kwestie draait om de compressieverhouding van de cilinders in de verbrandingsmotor.

Concreet gaat het over artikel 5.4.3 van het technische reglement. Hierin staat dat geen enkele cilinder een geometrische compressieverhouding mag hebben van meer dan 16.0.

De meetprocedure hiervoor moet worden gespecificeerd door de motorfabrikant op basis van richtlijn FIA-F1-DOC-C042 en moet bij kamertemperatuur worden uitgevoerd.

Deur staat open voor terugkeer Daniel Ricciardo

Lees ook: Deur staat open voor terugkeer Daniel Ricciardo

Thermische uitzetting

Hier zit dus een groot verschil met de regels van dit jaar, waarbij de compressieverhouding simpelweg nooit een bepaalde limiet mag overschrijden. Vanaf volgend jaar kijkt de FIA dus naar de verhouding bij kamertemperatuur.

Mercedes zou echter een systeem hebben bedacht waarbij het motorblok in ‘stille’ toestand voldoet aan deze limiet, terwijl de compressieverhouding op het circuit hoger uitvalt door thermische uitzetting van componenten bij bedrijfstemperatuur.

Onderstaande video van een voormalig F1-ingenieur legt de kwestie goed uit, en laat zien waarom er een hogere compressie kan ontstaan als de motor heet wordt:

Ferrari, Audi en Honda zouden al aan de bel hebben getrokken bij de FIA. Ze verwijzen naar artikel 1.5 van het reglement, waarin staat dat de auto’s op elk moment van de competitie volledig conform moeten zijn.

Deze teams overwegen zelfs officieel protest aan te tekenen tijdens de openingsronde in Melbourne.

Een woordvoerder van de FIA verklaarde tegenover Motorsport Magazin dat thermische uitzetting de afmetingen bij bedrijfstemperatuur kan beïnvloeden, maar dat de huidige regels geen metingen bij hoge temperatuur vereisen.

Deze kwestie zal verder worden besproken in technische fora met de motorfabrikanten.

De FIA onderzoekt dergelijke zaken voortdurend om eerlijkheid en duidelijkheid te garanderen. In de toekomst kunnen wijzigingen in het reglement of de meetprocedures worden overwogen.”

Extra slijtage ligt op de loer

Het belang van de compressieverhouding is groot. Hoe hoger deze waarde, hoe efficiënter een motor werkt. Dat betekent meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof of juist minder verbruik bij gelijke prestaties.

Maar een hogere verhouding verhoogt ook de druk en temperatuur in de cilinders, wat zorgt voor extra slijtage van de onderdelen.

In de regels voor 2026 is de maximale compressieverhouding verlaagd van 18 naar 16, omdat de hybride kracht van de motoren verdrievoudigd wordt en de prestaties van het verbrandingsgedeelte daarom beperkt moesten worden.

De kwestie doet denken aan eerdere discussies over flexibele achtervleugels. Die bleken lastig te controleren omdat de omstandigheden op het circuit niet makkelijk zijn na te bootsen in de tests.

Net als toen rijst nu de vraag of sommige fabrikanten gebruik maken van grensgevallen binnen de regels die lastig te bewijzen zijn.

Interessant is ook dat in de meest recente versie van het technische reglement, gepubliceerd in december, een toevoeging is opgenomen bij artikel 5.4.3.

Daarin staat dat de meetprocedure nu expliciet moet worden goedgekeurd door het technische departement van de FIA en onderdeel moet zijn van het homologatiedossier van de motorfabrikant.

Dat lijkt een directe reactie op het vermoeden dat bepaalde teams de regels oprekken.

Als Mercedes en mogelijk Red Bull inderdaad een manier hebben gevonden om meer motorvermogen te genereren zonder het reglement formeel te overtreden, zou dat een flink voordeel opleveren.

Niet alleen in pure kracht, maar ook in efficiëntie, wat over een raceafstand kan leiden tot snellere rondetijden.

Voor de concurrentie is het lastig om te reageren. Het krukasontwerp mag namelijk vanaf 2026 niet meer worden aangepast. Andere motoronderdelen zoals zuigers en drijfstangen mogen pas één keer worden gewijzigd in 2027 en nogmaals in 2029.

Alleen als een motorfabrikant wordt erkend als onderliggend in vermogen, krijgt deze toegang tot zogenaamde ADUO-mogelijkheden, waarbij extra ontwikkelingsruimte wordt toegekend bij een tekort van meer dan 3 procent aan thermisch vermogen.

Dat komt neer op ongeveer 15 pk. Mocht de FIA echter besluiten dat de aanpak van Mercedes en Red Bull in strijd is met de regels, dan kan de situatie snel omslaan in hun nadeel.


Max Verstappen verrast en kiest een nieuwe teamgenoot

Lees ook: Max Verstappen verrast en kiest een nieuwe teamgenoot

‘Ferrari wijst vervanger aan voor Lewis Hamilton’

Lees ook: ‘Ferrari wijst vervanger aan voor Lewis Hamilton’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws