Formule 1 FIA grijpt in en dicht een gat in de reglementen FIA / Getty Images Door M. Berkelmans Vandaag om. 16:06 F1 nieuws FIA FIA sluit opnieuw maas in de wet met oog op F1-motorregels 2026. De FIA heeft opnieuw ingegrepen in de technische reglementen voor het Formule 1-seizoen van 2026. Ditmaal draait het om een mogelijke maas in de regelgeving rond de brandstofdoorstroming. De ingreep bevestigt dat motorfabrikanten actief op zoek zijn naar grijze gebieden in het nieuwe reglement, dat vanaf 2026 van kracht wordt en grote veranderingen met zich meebrengt. De meest recente wijziging heeft te maken met de introductie van volledig duurzame brandstoffen in de Formule 1. Dit zorgt er namelijk voor dat de manier waarop het brandstofverbruik wordt gecontroleerd fundamenteel verandert. Lees ook: Helmut Marko twijfelt: de rol van teambaas is ‘niet de sterkste kant’ van Adrian Newey ‘Elk apparaat is verboden’ De oude limiet van 100 kg/u aan maximale massa-doorstroming wordt vervangen door een energiestroomlimiet van 3000 MJ/u, daarmee is er ook een nieuw meetsysteem nodig. Waar voorheen twee verschillende brandstofmeters werden gebruikt (één voor het team en één controleapparaat van de FIA), komt er nu één standaardmeter die door het bedrijf Allengra wordt geleverd. Deze compacte en robuuste ultrasone meter levert gegevens aan zowel de teams als aan de FIA. Ondanks dat dit nieuwe systeem op het eerste gezicht overzichtelijk lijkt, bleek er toch ruimte voor interpretatie. Het draait hierbij om de temperatuur van de brandstofmeter. Door deze temperatuur kunstmatig aan te passen, zouden teams mogelijk invloed kunnen uitoefenen op de meetresultaten of zelfs op de samenstelling van de gemeten brandstof. In oktober werd al een extra clausule toegevoegd aan het technische reglement. “Elke opzettelijke verwarming of koeling van de brandstofmeter is verboden.” Artikel gaat verder onder de afbeelding. Mohammed Ben Sulayem / Getty Images Deze zin werd echter later weer geschrapt en vervangen door een bredere formulering na de meest recente bijeenkomst van de FIA World Motor Sport Council. “Elk apparaat, systeem of procedure dat als doel heeft de temperatuur van de brandstofmeter te wijzigen is verboden,” luidt de nieuwe formulering. Deze bredere bewoording is bedoeld om niet alleen opzettelijke manipulatie te voorkomen, maar ook slimme technische interpretaties die buiten de geest van het reglement vallen. Het betekent overigens niet per se dat teams al met dit idee speelden. Vaak brengen fabrikanten zelf mogelijke grijze zones onder de aandacht bij de FIA om te voorkomen dat concurrenten er misbruik van maken. Ondertussen is een andere technische kwestie nog altijd niet opgelost. Er loopt namelijk een discussie over de manier waarop teams zoals Mercedes en Red Bull mogelijk de nieuwe limiet van 16:1 voor de compressieverhouding proberen te omzeilen. Lees ook: Damon Hill reageert met drie woorden op Helmut Marko die Lando Norris de hemel in prijst omdat hij Oscar Piastri versloeg Lees ook: Toto Wolff deelt opnieuw een beuk uit aan Christian Horner Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Helmut Marko twijfelt: de rol van teambaas is ‘niet de sterkste kant’ van Adrian Newey Formule 1 Damon Hill reageert met drie woorden op Helmut Marko die Lando Norris de hemel in prijst omdat hij Oscar Piastri versloeg Formule 1 Toto Wolff deelt opnieuw een beuk uit aan Christian Horner Formule 1 Mercedes waarschuwt dat verschillende teams ‘heel weinig hebben gedaan’ aan de auto’s voor 2026 Formule 1 Oscar Piastri benoemd tot wereldkampioen door Zak Brown Formule 1 F1-team McLaren verandert van naam en heet nu ineens anders
Formule 1 Damon Hill reageert met drie woorden op Helmut Marko die Lando Norris de hemel in prijst omdat hij Oscar Piastri versloeg
Formule 1 Mercedes waarschuwt dat verschillende teams ‘heel weinig hebben gedaan’ aan de auto’s voor 2026