Formule 1

Ferrari neemt groot risico in 2026

Ferrari neemt groot risico in 2026
Frederic Vasseur ahead of the Formula 1 Hungarian Grand Prix at Hungaroring in Budapest, Hungary on August 3, 2025. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto)

Ferrari werkt achter de schermen aan een revolutionaire aanpak voor de Formule 1-reglementen van 2026.

De Italiaanse renstal wil namelijk na achttien jaar zonder titel weer meedoen om het kampioenschap. Sinds 2008 bleef de prijzenkast leeg, en met de komst van Lewis Hamilton naast Charles Leclerc is de druk groter dan ooit.

De Scuderia denkt dat alleen een gedurfde strategie kan zorgen voor een doorbraak.

Volgens berichten uit Italië kiest Ferrari voor een radicale interpretatie van de nieuwe regels. Het team richt zich op een zo licht mogelijk motorblok en een flexibele aerodynamische filosofie.

Dat is nodig omdat de nieuwe V6-hybrides circa dertig kilo zwaarder zullen zijn dan de huidige krachtbronnen.

Formule 1 overweegt om een omgekeerde startopstelling in te voeren

Lees ook: Formule 1 overweegt om een omgekeerde startopstelling in te voeren

Een slechte herinnering

Om dat op te vangen kijkt men naar oplossingen zoals extreem compacte sidepods, een idee dat eerder door Mercedes werd toegepast bij de W13.

Toch zijn er flinke obstakels. Juist nu het ontwerp cruciaal wordt, verliest Ferrari twee zwaargewichten uit de motorafdeling.

Wolf Zimmermann, hoofd motorontwikkeling, en zijn plaatsvervanger Lars Schmidt hebben Maranello verlaten om bij Audi te gaan werken.

Daar sluiten ze zich aan bij oud-teambaas Mattia Binotto, die in Duitsland de basis legt voor de Formule 1-intrede van Audi in 2026.

De timing van het vertrek baart zorgen. Journalist Leo Turrini wees erop dat Ferrari medio september nog steeds de volledige krachtbron niet op de testbank had gehad.

Met nog drie maanden tot de homologatie van de onderdelen is dat een riskante situatie.

“Eerste hypothese, de twijfels over de vooruitzichten van de motor voor 2026 zijn echt, en de breuk is het gevolg van een teleurstelling die hopelijk door de feiten wordt weerlegd. Tweede, Zimmermann en Schmidt zijn overtuigd door Mattia Binotto, die argumenten vond om hen mee te krijgen naar Audi,” schreef hij in zijn blog.

Teambaas Frédéric Vasseur moet nu het vertrouwen herstellen binnen de fabriek en de focus behouden richting 2026. Of de gok op radicale concepten en een lichtere motor zijn vruchten gaat afwerpen, blijft onzeker.

Ferrari neemt een groot risico in een periode waarin stabiliteit en continuïteit juist hard nodig zijn.

Formule 1 komt met zeer slecht nieuws voor de Nederlandse fans

Lees ook: Formule 1 komt met zeer slecht nieuws voor de Nederlandse fans

F1-coureur weet zeker wie er zondag gaat winnen (en het is geen McLaren)

Lees ook: F1-coureur weet zeker wie er zondag gaat winnen (en het is geen McLaren)

Laatste nieuws

Lees meer nieuws