Formule 1 Ferrari neemt groot risico in 2026 Frederic Vasseur ahead of the Formula 1 Hungarian Grand Prix at Hungaroring in Budapest, Hungary on August 3, 2025. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) Door M. Berkelmans Vandaag om. 18:33 F1 nieuws Ferrari Frederic Vasseur Ferrari werkt achter de schermen aan een revolutionaire aanpak voor de Formule 1-reglementen van 2026. De Italiaanse renstal wil namelijk na achttien jaar zonder titel weer meedoen om het kampioenschap. Sinds 2008 bleef de prijzenkast leeg, en met de komst van Lewis Hamilton naast Charles Leclerc is de druk groter dan ooit. De Scuderia denkt dat alleen een gedurfde strategie kan zorgen voor een doorbraak. Volgens berichten uit Italië kiest Ferrari voor een radicale interpretatie van de nieuwe regels. Het team richt zich op een zo licht mogelijk motorblok en een flexibele aerodynamische filosofie. Dat is nodig omdat de nieuwe V6-hybrides circa dertig kilo zwaarder zullen zijn dan de huidige krachtbronnen. Lees ook: Formule 1 overweegt om een omgekeerde startopstelling in te voeren Een slechte herinnering Om dat op te vangen kijkt men naar oplossingen zoals extreem compacte sidepods, een idee dat eerder door Mercedes werd toegepast bij de W13. Toch zijn er flinke obstakels. Juist nu het ontwerp cruciaal wordt, verliest Ferrari twee zwaargewichten uit de motorafdeling. Wolf Zimmermann, hoofd motorontwikkeling, en zijn plaatsvervanger Lars Schmidt hebben Maranello verlaten om bij Audi te gaan werken. Daar sluiten ze zich aan bij oud-teambaas Mattia Binotto, die in Duitsland de basis legt voor de Formule 1-intrede van Audi in 2026. De timing van het vertrek baart zorgen. Journalist Leo Turrini wees erop dat Ferrari medio september nog steeds de volledige krachtbron niet op de testbank had gehad. Met nog drie maanden tot de homologatie van de onderdelen is dat een riskante situatie. “Eerste hypothese, de twijfels over de vooruitzichten van de motor voor 2026 zijn echt, en de breuk is het gevolg van een teleurstelling die hopelijk door de feiten wordt weerlegd. Tweede, Zimmermann en Schmidt zijn overtuigd door Mattia Binotto, die argumenten vond om hen mee te krijgen naar Audi,” schreef hij in zijn blog. Teambaas Frédéric Vasseur moet nu het vertrouwen herstellen binnen de fabriek en de focus behouden richting 2026. Of de gok op radicale concepten en een lichtere motor zijn vruchten gaat afwerpen, blijft onzeker. Ferrari neemt een groot risico in een periode waarin stabiliteit en continuïteit juist hard nodig zijn. Lees ook: Formule 1 komt met zeer slecht nieuws voor de Nederlandse fans Lees ook: F1-coureur weet zeker wie er zondag gaat winnen (en het is geen McLaren) Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Formule 1 overweegt om een omgekeerde startopstelling in te voeren Formule 1 George Russell wil één ‘geruststelling’ van Toto Wolff voordat hij zijn F1-toekomst aan Mercedes verbindt Formule 1 Formule 1 komt met zeer slecht nieuws voor de Nederlandse fans Formule 1 F1-coureur weet zeker wie er zondag gaat winnen (en het is geen McLaren) Formule 1 ‘Alonso en Stroll gaan geschiedenis schrijven’ Formule 1 Geri Halliwell doet emotionele bekentenis na ontslag Christian Horner
Formule 1 George Russell wil één ‘geruststelling’ van Toto Wolff voordat hij zijn F1-toekomst aan Mercedes verbindt