Formule 1 F1-coureur gestraft na flauwvallen in Qatar Yuki Tsunoda tegen Lando Norris / Getty Images Door M. Berkelmans Vandaag om. 16:31 F1 nieuws Grand Prix van Qatar Formule 1-coureur kreeg twee straffen nadat hij flauwviel tijdens Grand Prix van Qatar. Tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023 kreeg Aston Martin-coureur Lance Stroll twee tijdstraffen opgelegd, terwijl hij aangaf flauwgevallen te zijn in de auto door de extreme hitte. Deze incidenten werden opnieuw onder de aandacht gebracht in de aanloop naar de editie van 2025, die 30 november verreden werd op het Lusail International Circuit. De race staat bekend om zijn hoge bandenslijtage en extreme temperaturen. De FIA heeft daarom voor afgelopen editie een nieuwe regel ingevoerd die voorschrijft dat banden maximaal 25 ronden gebruikt mogen worden. De race telt 57 ronden, wat betekent dat een tweestopstrategie verplicht is. Dit moet het risico op klapbanden beperken, iets waar deze baan al langer om bekendstaat. Lees ook: Groot probleem voor Max Verstappen: nóg een F1-team probeert ‘GP’ van hem af te pakken ‘Je wilt niet flauwvallen als je 320 km/u rijdt’ Lando Norris kon dat weekend zijn eerste wereldtitel veroveren. De Brit had een voorsprong van 24 punten op zowel zijn teamgenoot Oscar Piastri als viervoudig wereldkampioen Max Verstappen. Als Norris erin slaagde om zijn rivalen met minstens twee punten te overtreffen, was hij zeker van de titel. Toch had hij in de twee edities van de Qatarese race daarvoor moeite gehad om voor Verstappen en Piastri te eindigen. Terugkijkend naar 2023, kreeg Lance Stroll twee tijdstraffen van vijf seconden vanwege overschrijding van de baanlimieten, hierdoor zakte hij van P9 naar P12. De Canadees reageerde na afloop fel en legde uit dat hij zich nauwelijks kon concentreren vanwege de hitte in de cockpit. “P9 op de baan en twee punten gepakt en toen die straffen, maar het kan me niks schelen. Het was gewoon zo zwaar daarbuiten. De kerbstones zijn geverfd, je kunt de baan niet zien. Ik werd duizelig, het was donker, lage bloeddruk en ik viel flauw in de auto terwijl ze straffen uitdelen, het is een grap,” aldus Stroll. “Twintig ronden voor het einde begon het. Ik viel flauw. Het was zwaar, maar ik weet zeker dat het voor iedereen zwaar was.” Artikel gaat verder onder de afbeelding. Lance Stroll / Getty Images Mercedes-coureur George Russell bevestigde dat het fysiek nauwelijks vol te houden was. “Het ging over de grens van wat acceptabel is. Meer dan 50% van het veld zei zich ziek te voelen, niet te kunnen rijden en bijna flauw te vallen. Je wilt niet flauwvallen achter het stuur als je 320 km/u rijdt en dat is hoe ik me soms voelde,” aldus Russell. Ook Esteban Ocon, destijds actief voor Alpine, vertelde dat hij moest overgeven in zijn helm tijdens de race. De omstandigheden in Qatar zijn namelijk uitzonderlijk zwaar door temperaturen die in de cockpit kunnen oplopen tot 50 graden Celsius. De FIA heeft door deze incidenten extra veiligheidsmaatregelen genomen. Naast de bandenregel zouden ook de baanlimieten streng gehandhaafd worden. Coureurs moesten dus niet alleen letten op hun strategie, maar ook op hun fysieke gesteldheid en rijgedrag om straffen te vermijden. Lees ook: F1-coureur geraakt door safety car: ‘Niet goed genoeg’ Lees ook: Lewis Hamilton door de FIA hard gestraft: €42.000 boete Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Groot probleem voor Max Verstappen: nóg een F1-team probeert ‘GP’ van hem af te pakken Formule 1 F1-coureur geraakt door safety car: ‘Niet goed genoeg’ Formule 1 Lewis Hamilton door de FIA hard gestraft: €42.000 boete Formule 1 Verlaten F1-circuit van €620 miljoen is nog steeds te bezoeken Formule 1 Ferrari maakt een einde aan Lewis Hamilton-verhaal Formule 1 George Russell ziet zichzelf als wereldkampioen: ‘Net als Schumacher’