Formule 1

Drama: Diskwalificatie voor F1-coureur na de race in Bahrein

Diskwalificatie Bahrein
De start van de Grand Prix van Bahrein / Gettyimages

Het Formule 1-seizoen van 2025 wordt opnieuw geteisterd door problemen met plank-slijtage.

Tijdens de Grote Prijs van Bahrein is Nico Hülkenberg gediskwalificeerd nadat uit een technische inspectie bleek dat zijn Sauber-bolide te veel slijtage vertoonde aan de plank onder de auto.

Volgens het officiële rapport van de FIA werd bij Hülkenbergs wagen een dikte van 8,4 mm gemeten aan de linkerkant, 8,5 mm in het midden en opnieuw 8,4 mm aan de rechterzijde.

De regels zijn duidelijk: “Volgens artikel 3.5.9 e van het technisch reglement moet de plank een minimale dikte van 9 mm behouden”.

Deze norm wordt ingesteld om te controleren of de auto niet te laag rijdt, wat een aerodynamisch voordeel oplevert en tegelijkertijd gevaarlijk kan zijn.

“Bij inspectie na de race bleek de plank aan de achterzijde van auto 27 onvoldoende dikte te hebben”, aldus de technische afgevaardigde van de FIA.

Het incident volgt kort op de diskwalificatie van Lewis Hamilton tijdens de Chinese Grand Prix.

Ook hij werd daar uit de uitslag geschrapt wegens een plank die gemiddeld 8,5 mm dik was.

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Het kan nóg dunner

Destijds werd zijn Ferrari SF-25 gemeten op 8,6 mm links, 8,5 mm in het midden en rechts opnieuw 8,5 mm.

De plank van Hülkenberg was dus zelfs nog iets dunner dan die van Hamilton.

Volgens de stewards was diskwalificatie dan ook de enige juiste beslissing.

Het is voor fans frustrerend dat dit al het tweede raceweekend op rij is met zulke technische diskwalificaties.

“Het is teleurstellend, want de race zelf verliep naar behoren”, zei een woordvoerder van het Sauber-team.

Formule 1-coureurs en teams zullen nu opnieuw hun auto-instellingen moeten evalueren.

Zeker op circuits waar de afstelling van de rijhoogte kritisch is, zoals in Bahrein en Shanghai.

Het lijkt erop dat 2025 een seizoen wordt waarin technische controle centraal staat.

De FIA lijkt namelijk vastbesloten om geen enkele afwijking door de vingers te zien.

Voor Hülkenberg betekent dit een streep door de punten in Bahrein.

Voor het Zwitserse team Sauber is het opnieuw een tegenvaller in een toch al moeizaam seizoen.

De vraag is nu of dit het begin is van een patroon dat meer teams de kop zal kosten.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws