Formule 1 ‘Deze regel moet echt geschrapt worden in 2026, het is een complete puinhoop’ De Formule 1-bolide van 2026 / FIA Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 11:08 F1 nieuws De nieuwe regels en reglementen van de Formule 1 zullen volgend jaar onder een vergrootglas komen te liggen. Alle elf teams werken koortsachtig aan de auto voor volgend seizoen, terwijl zij zich buigen over een van de grootste reglementswijzigingen in de geschiedenis van de Formule 1. Er wordt een volledig nieuw aerodynamisch concept geïntroduceerd, in combinatie met nieuwe hybride powerunits die waarschijnlijk zullen bepalen welke teams aan het begin van het nieuwe tijdperk domineren. Voormalig F1-technisch directeur Gary Anderson heeft zijn oordeel gegeven over de vraag of Mercedes en Red Bull daadwerkelijk ‘valsspelen’ en sprak daarnaast over de complexiteit van moderne Formule 1-auto’s. Volgens Anderson zijn veel onderdelen van de huidige F1-auto’s overdreven complex ontworpen. Onderdelen die in zijn tijd als technisch directeur bij Jordan nooit zouden hebben bestaan. Gary Anderson sprak over de aankomende reglementswijzigingen in The Race F1 Tech Show. Lees ook: Lewis Hamilton krijgt te horen dat hij niet meer terug hoeft te komen Regels rond remkanalen zijn een ‘complete chaos’ “Mijn standpunt is dat de nieuwe reglementen zich volledig hadden moeten richten op wat ze nu met de banden doen.” “Als je naar de kleine details kijkt, bijvoorbeeld als je een wiel van een auto afhaalt, zie je eigenlijk niets meer.” “De remmen zijn volledig afgedekt, er zitten drievoudige remkanalen op. Er zit zó veel op die auto’s dat eigenlijk gewoon weggehaald zou kunnen worden.” “Dat zou de prestaties beïnvloeden, maar het kan allemaal weg en de auto lichter maken. Je moet teams daarin ook keuzes laten maken.” “Je hebt remkanalen nodig, maar je zou bijvoorbeeld in de regels kunnen vastleggen dat je vanuit elke hoek de remschijf moet kunnen zien.” “Soms moet je teams tegen zichzelf beschermen. De achterste remkanalen zijn bijvoorbeeld een complete chaos van neerwaartse druk en wervelvorming.” “Schaf dat gewoon volledig af. Sta alleen een remkanaal toe met een opening aan de voorkant die de remmen koelt.” “Het is heel eenvoudig om reglementen te schrijven die al die neerwaartse-druk-producerende onderdelen verbieden. Hetzelfde geldt voor de voorste remkanalen.” “Toen ik hieraan werkte en ik heb het over het begin van de jaren 2000, zou het vrijwel onmogelijk zijn geweest om remkanalen te ontwerpen zoals die nu op de auto’s zitten.” “Zelfs met de kennis van wat ze zouden kunnen doen, zou het extreem lastig zijn geweest. Het is zó complex.” “Maar de reglementen hebben teams naar dit niveau gedwongen. Dit is wat je móét doen.” Elk team zoekt binnen elk reglement naar elk mogelijk prestatievoordeel en remkanalen speelden vorig seizoen bijna een rol in de titelstrijd. Red Bull vermoedde dat McLaren de remkanalen op hun auto deels afdekte om de koeling van de Pirelli-banden te beïnvloeden. Uiteindelijk leidde die beschuldiging nergens toe, maar het onderstreept hoe belangrijk remkanalen zijn voor de prestaties van een Formule 1-auto. De regels voor remkanalen veranderen opnieuw in 2026, waardoor teams weer een nieuw ontwerp moeten maken, al lang niet zo ingrijpend als Anderson voorstelt. Adrian Newey heeft in het verleden al aangegeven dat de Formule 1-reglementen steeds ingewikkelder en voorschrijvender worden, waardoor ontwerpers minder ruimte krijgen voor creativiteit. Lees ook: Zoon Michael Schumacher komt met groot nieuws Lees ook: Dit wordt de opvolger van Helmut Marko bij Red Bull Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Lewis Hamilton krijgt te horen dat hij niet meer terug hoeft te komen Formule 1 Zoon Michael Schumacher komt met groot nieuws Formule 1 Dit wordt de opvolger van Helmut Marko bij Red Bull Formule 1 Hans Zimmer onthult invloedrijke gesprekken met Lewis Hamilton Formule 1 Daniel Ricciardo hint op sensationele terugkeer in de autosport Formule 1 Verstappen ‘de snelste ooit in de Formule 1’ na ‘meedogenloze’ prestaties