Formule 1

De recente test van Yuki Tsunoda leverde niet op wat Red Bull had gehoopt

De recente test van Yuki Tsunoda leverde niet op wat Red Bull had gehoopt
Yuki Tsunoda / Instagram

Yuki Tsunoda’s test op Silverstone vorige week leverde niet de verwachte vooruitgang op waarop Red Bull had gehoopt.

Nadat hij onverwacht werd gepromoveerd naar Red Bull in een ruil met Liam Lawson, werd Tsunoda onmiddellijk ondergedompeld in een intensieve periode met Japan, Bahrein en Saoedi-Arabië vlak achter elkaar.

“Ik begrijp niet eens de helft van de auto,” zei Tsunoda in Djedda.

Red Bull had gehoopt dat de TPC-test zijn ontwikkeling zou versnellen en als aanvulling zou dienen op het werk dat hij verrichtte in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes.

Hoewel rijden in de regen mogelijk nuttig had kunnen zijn, zijn Formule 1-coureurs beperkt tot vier dagen TPC-test en maximaal 1000 kilometer per jaar.

Het team was niet van plan een deel van dat quotum te gebruiken onder zulke uitdagende omstandigheden. Daarbovenop kwam een niet nader gespecificeerd technisch probleem met de auto, wat nog meer beperkingen oplegde.

Yuki Tsunoda kreeg te maken met het klassieke Britse weer en haalde niet veel uit de test.

“De dag begon met vochtige omstandigheden, en omdat we geen regenbanden hadden meegenomen om onnodige testkilometers te vermijden, moesten we lang wachten tot het circuit was opgedroogd.”

“Helaas deden zich later op de dag ook enkele technische problemen voor, waardoor we niet veel hebben kunnen rijden,” zei Tsunoda tegen The Race.

“Het was echter nog steeds een gave ervaring. Eerlijk gezegd was het moeilijk om de verschillen goed te beoordelen, omdat de omstandigheden en de aard van het circuit totaal anders waren dan in de vorige races. Daarom wilde ik ook geen verwarrende of onnodige feedback geven.”

“Ik beschreef de verschillen die ik duidelijk kon voelen, maar verder ging het vooral om waardevolle kilometers in de auto te maken.”

Tsunoda denkt niet dat de test wezenlijk heeft bijgedragen aan zijn begrip van hoe hij de afstelling van de huidige generatie Red Bull-auto’s kan optimaliseren. Wel erkent hij dat het mogelijk een positief effect had op zijn zelfvertrouwen achter het stuur.

“Misschien alleen in de zin van dingen die zich vanzelf in je hersenen en spiergeheugen nestelen,” zei Tsunoda toen hem werd gevraagd of de TPC-test zijn begrip van de Red Bull van 2025 had vergroot. “Dus misschien voelt Miami anders wanneer ik daar de baan op ga.”

“Maar wat betreft het begrijpen van de afstelling van de auto was de test niet erg waardevol, omdat we heel beperkte tijd hadden. We hadden gepland om meerdere afstellingswijzigingen te proberen, maar dat is helaas niet gelukt.”

“Hopelijk heb ik nu wel wat ervaring opgedaan met hoe de auto reageert op zowel overstuur als onderstuur, en met een beetje geluk kan dat ons wat extra vertrouwen geven richting de Grand Prix van Miami.”

Tsunoda heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat hij geen gebrek aan zelfvertrouwen heeft achter het stuur, wat terug te zien is in zijn rijstijl.

In tegenstelling tot zijn voorgangers Liam Lawson en Sergio Pérez, die soms wat te voorzichtig leken in de auto, is Tsunoda directer geweest.

Toch erkent hij dat hij nog steeds de nodige ervaring mist om volledig te kunnen voorspellen hoe de auto zich gedraagt wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven.

“Ik heb gewoon meer tijd nodig om er volledig aan te wennen,” zei Tsunoda.

‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag

Lees ook: ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Laatste nieuws

Lees meer nieuws