Formule 1

De FIA wil V10-motoren terug in de Formule 1

Ferrari V10
Foto: Ferrari

De FIA is in gesprek met Formule 1-teams en motorfabrikanten over een mogelijke terugkeer naar V10-motoren in 2028. Nikolas Tombazis, het hoofd van de eenzitterafdeling van de FIA, bevestigt dat de discussies serieus worden gevoerd.

“Zeker, de vooruitgang met duurzame brandstoffen heeft geleid tot de gedachte dat de motoren misschien eenvoudiger kunnen,” zei Tombazis in gesprek met ESPN.

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem verklaarde eerder dit jaar al dat een goedkoper en simpeler motorconcept werd overwogen. Hij zei toen dat het “inclusief het brullende geluid van de V10 op duurzame brandstof” zou kunnen zijn.

Momenteel staat voor 2026 een V6 turbo-hybride motor op de planning, met een 50/50-verdeling tussen elektrische en verbrandingskracht. Deze motorformule zou gelden tot 2030, maar de FIA onderzoekt nu of een overstap naar V10’s eerder kan plaatsvinden.

“De wereldeconomie dwingt ons om te kijken naar kostenbesparingen,” aldus Tombazis. “De huidige motoren zijn veel te duur, dat is een feit. We willen ze goedkoper maken.”

Jamie Chadwick is geschokt over wat de mensen dicht bij Lando Norris hem niet vertellen

Lees ook: Jamie Chadwick is geschokt over wat de mensen dicht bij Lando Norris hem niet vertellen

Wat gebeurt er vanaf 2026?

De discussie over een mogelijke vervroegde overstap naar V10-motoren zorgt voor speculatie. Sommigen suggereren dat de nieuwe 2026-motoren misschien helemaal worden overgeslagen.

Hierdoor zouden de huidige motoren langer in gebruik blijven om kosten te besparen. Toch lijkt een dergelijke stap onwaarschijnlijk.

De nieuwe 2026-regels zijn al goedgekeurd en teams hebben hier veel geld in geïnvesteerd. Audi heeft zijn motor speciaal voor deze regels ontwikkeld. Ook Red Bull zou zonder motorleverancier zitten.

Tombazis zegt dat eerst een langetermijnbesluit moet worden genomen over de motorformule. Pas daarna wordt gekeken naar mogelijke aanpassingen voor 2026.

“De juiste volgorde is: willen we drie of vier jaar later een andere motorformule? Dat is de belangrijkste vraag,” legde hij uit. “Pas daarna kijken we naar de tussenliggende periode. Daar hebben mensen zich misschien in vergist.”

Een overstap naar V10-motoren zou een enorme koerswijziging betekenen. De F1 koos de hybride route mede om Audi binnen te halen en Honda te behouden.

Fans zouden een terugkeer naar de luidruchtige V10-motoren waarschijnlijk toejuichen. Toch zegt Tombazis dat kostenbesparing en vereenvoudiging de belangrijkste redenen zijn voor dit voorstel.

“De perceptie, zelfs bij fabrikanten, over de snelheid van elektrificatie speelt een grote rol,” zei hij. “Rond 2020 en 2021 leek de trend duidelijk richting elektrificatie te gaan.”

“Ik zeg niet dat dat nu niet gebeurt, maar de opvattingen zijn veranderd. Ook willen we de Formule 1 beschermen tegen economische schommelingen. Het is beter om nu maatregelen te nemen, terwijl het goed gaat, en niet pas als het tegenzit.”

Red Bull-chef Christian Horner gaf eerder al aan dat hij een terugkeer van de V10-motor zou steunen.

Max Verstappen ging nog iets verder en liet onlangs weten dat de aantrekkingskracht van V10-motoren hem langer in de sport zou kunnen houden.

F1-coureur uit sessie gehaald tijdens de GP van Saoedi-Arabië, terwijl het team het probleem onderzoekt

Lees ook: F1-coureur uit sessie gehaald tijdens de GP van Saoedi-Arabië, terwijl het team het probleem onderzoekt

Rode vlag na harde Red Bull-crash in vrije training

Lees ook: Rode vlag na harde Red Bull-crash in vrije training

Laatste nieuws

Zie meer nieuws