Formule 1 De FIA gaat de F1-regels overhoop gooien FIA Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 23:30 F1 nieuws FIA voert zeven regelwijzigingen door voor 2026, die regels moeten zorgen voor meer helderheid en flexibiliteit tijdens sprintweekenden. De FIA heeft na de laatste vergadering van de World Motor Sport Council (WMSC) in 2025 een reeks aanpassingen aangekondigd aan het sportieve reglement van de Formule 1, die vanaf 2026 van kracht worden. In totaal zijn zeven belangrijke wijzigingen goedgekeurd, waaronder ingrepen op het gebied van trainingen tijdens sprintweekenden, testmogelijkheden en procedures bij races onderbroken door rode vlaggen. Een van de meest directe veranderingen betreft het uitbreiden van de vrije training tijdens sprintweekenden. Momenteel hebben coureurs maar één vrije training om hun auto’s af te stellen, en dat wordt verder beperkt als er een rode vlag valt want de klok blijft dan doorlopen. Dat wordt aangepast. “Er is een voorziening getroffen waardoor VT1 tijdens een sprintweekend verlengd kan worden na een rode vlag.” “Zodat teams voldoende gelegenheid hebben om hun auto’s af te stellen.” Lees ook: Max Verstappen waarschuwt zijn fans voor wat er in januari gaat gebeuren “Doel is data toepasbaar te maken op de nieuwe techniek” Daarnaast is bevestigd dat vanaf 2027 nog maar één officiële pre-season test zal plaatsvinden. Dit betekent dat teams minder voorbereidingstijd op het circuit krijgen. Dat zal meer druk zetten op de winterontwikkeling en de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s, zeker in het licht van de ingrijpende regelwijzigingen die in 2026 worden doorgevoerd. Ook op het gebied van banden zijn er updates. In het geval van een natte Sprint Qualifying blijven de bandenbeperkingen ongewijzigd, wat betekent dat teams niet zomaar toegang krijgen tot extra regenbanden als er natte omstandigheden worden uitgeroepen. Dit vereist scherpere strategische keuzes onder onzekere weersomstandigheden. Wat betreft tests buiten competitie om, als Pirelli-bandenproeven, zijn de specificaties van de testauto’s aangepast vanwege de introductie van de nieuwe generatie wagens vanaf 2026. Het doel hiervan is om de data die tijdens dergelijke tests worden verzameld relevant en toepasbaar te maken op het nieuwe technische tijdperk. De FIA heeft ook bevestigd dat vanaf 2026 het aantal operationele medewerkers dat elk team bij zich mag hebben op het circuit wordt verhoogd naar 60. Dit is deels ingegeven door de toename in complexiteit met de nieuwe auto’s en motoren. Daarnaast zijn procedures bij raceonderbrekingen en herstarts versimpeld om verwarring te minimaliseren en tijdverlies te beperken. Ten slotte zijn er aanpassingen gedaan aan het gebruik van Driver Adjustable Bodywork (voorheen vooral bekend als DRS). Deze wijzigingen moeten zorgen voor een betere afstemming met de technische regelgeving zoals die in 2026 zal gelden, waarbij DRS verdwijnt en vervangen wordt door andere vormen van instelbare aerodynamica. Naast deze inhoudelijke updates is er ook een structuurwijziging in het reglement zelf. Er is een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Section A: General Regulatory Provisions, dat moet zorgen voor consistentie tussen de bestaande delen. Het totaal aantal secties komt hiermee op zes: Section A: Algemene Reglementaire Bepalingen Section B: Sportieve Regels Section C: Technische Regels Section D: Financiële Regels (voor F1-teams) Section E: Financiële Regels (voor motorfabrikanten) Section F: Operationele Regels Lees ook: Helmut Marko’s verbijsterende woorden over F1-coureur bleken de laatste druppel voor Red Bull: ontslag Lees ook: Max Verstappen alsnog uitgeroepen tot kampioen van 2025 Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Max Verstappen waarschuwt zijn fans voor wat er in januari gaat gebeuren Formule 1 Helmut Marko’s verbijsterende woorden over F1-coureur bleken de laatste druppel voor Red Bull: ontslag Formule 1 Max Verstappen alsnog uitgeroepen tot kampioen van 2025 Formule 1 Formule-coureur krijgt te horen dat hij kanker heeft: ‘Weet nog steeds niet wat er mis is’ Formule 1 Williams heeft al met spulletjes uit 2026 getest: ‘het ziet er fantastisch uit’ Formule 1 Max Verstappen krijgt groot nieuws over toekomst Gianpiero Lambiase
Formule 1 Helmut Marko’s verbijsterende woorden over F1-coureur bleken de laatste druppel voor Red Bull: ontslag