Formule 1

Audi heeft liever niet dat Hulkenberg nu al achter het stuur kruipt

Audi heeft liever niet dat Hulkenberg nu al achter het stuur kruipt
Nico Hülkenberg / Gettyimages

Hulkenberg wil zijn tijd niet verspillen in de simulator.

Waar sommige F1-teams de pijlen al gericht hebben op het seizoen 2026 houden ze bij Audi de boot nog even af. Nico Hulkenberg: ‘Ik ga er liever met een frisse blik in, dan dat ik de verkeerde indruk opdoe.’

Bij Audi zijn ze van mening dat die eerste indruk wel eens een verkeerde kan zijn, aangezien de regels in de komende weken nog kunnen veranderen. Dat zou alle data die dan verzameld wordt direct irrelevant maken.

Volgens de sportief directeur van Sauber, Inaki Rueda, zijn er twee factoren die meespelen in de beslissing om terughoudend te zijn met het testen van de auto voor 2026.

De eerste is voornamelijk logistiek en tijdsgebonden. Gezien de volle agenda gedurende het raceseizoen is het moeilijk om een dag te vinden waarop er in de simulator getest kan worden. Laat staan de tests ook nog evalueren.

Rueda: “Voor een race wil je je rijders het liefst de hele dag in de simulator hebben. Vrijdag zat Nico (Hulkenberg, red.) erin en maandag Bortoleto waarbij ze reden over Zandvoort en Monza. Dus dat betekent al twee dagen waarop de sim bezet is.”

Kijkend naar de kalender wordt het volgens Rueda dan heel moeilijk om nog meer dagen vrij te maken waarop de coureurs naar het hoofdkantoor kunnen afreizen om te testen en data te verzamelen. Zeker als het ook nog eens om tests in een compleet andere auto gaat.”

Gestrafte Lewis Hamilton wil nog harder gaan vechten

Lees ook: Gestrafte Lewis Hamilton wil nog harder gaan vechten

‘Het is tijdverspilling’

Daarbij zegt Rueda: “De auto is nog volop in ontwikkeling en als we de coureurs hier nu al blootstellen, dan kunnen ze een verkeerd beeld krijgen. Dan zouden ze zomaar in een andere auto kunnen testen dan degene waar ze uiteindelijk in 2026 hun races inrijden.”

Charles Leclerc (Ferrari) was een van de eerste die de nieuwe auto voor 2026 testte en hij had maanden terug al in de gaten dat er nog van alles zou veranderen. “De ontwikkeling gaat zo snel”, liet hij weten, “dat je de ene week in een compleet andere auto kan rijden dan de week erna.”

Hoewel sommigen dus al wel een eerste indruk hebben opgedaan van de nieuwe auto en reglementen voor 2026 gaat Hulkenberg er dus graag met een open vizier in.

“Om eerlijk te zijn, laat het me ook koud wat de anderen erover hebben gezegd”, laat hij weten. “Uiteindelijk ben jij degene die de simulator bestuurt en je hebt daar je eigen gevoelens bij.”

“Dat het anders zal zijn, dat is zeker. Maar je kunt testen wat je wil, op het circuit is het dan toch weer anders. Het gaat dus puur om testen, leren en proberen zo snel mogelijk aanpassen aan de nieuwe reglementen en de auto zelf.”

Naast Sauber heeft ook het team van Haas nog geen haast om hun coureurs in de auto voor volgend seizoen te zetten. Teambaas Ayao Komatsu heeft aangegeven dat zowel Esteban Ocon als Ollie Bearman nog niet in de sim heeft gezeten.

“Het heeft geen zin, het is pure tijdverspilling. Natuurlijk is het goed om snel een idee te krijgen hoe het zal zijn, maar er verandert nog zoveel dat het geen nut heeft. Als klein team focussen we ons daarom liever op het hier en nu.”

Liam Lawsons F1-toekomst ligt niét bij Red Bull

Lees ook: Liam Lawsons F1-toekomst ligt niét bij Red Bull

Max Verstappen ‘verdient dit niet’ volgens rivaal Estaban Ocon

Lees ook: Max Verstappen ‘verdient dit niet’ volgens rivaal Estaban Ocon

Laatste nieuws

Lees meer nieuws