Formule 1

Adrian Newey waarschuwt voor ‘enorme uitdaging’ in 2026

Adrian Newey op het Goodwood Festival of Speed / Gettyimages
Adrian Newey op het Goodwood Festival of Speed / Gettyimages

Er komt een technologische aardverschuiving aan in de Formule 1. Vanaf 2026 gelden er compleet nieuwe regels voor zowel het chassis als de aandrijflijnen.

Newey geldt als een van de meest succesvolle ontwerpers in de geschiedenis van de sport. Zijn overstap van Red Bull naar Aston Martin zorgde logischerwijs voor veel ophef, en misschien ook wel de downfall van Red Bull.

Bij zijn nieuwe werkgever richt hij zich volledig op de wagen van volgend seizoen, maar hij had dit jaar al een directe invloed op de prestaties van Fernando Alonso. Zo was een update aan de AMR25, deels ontworpen door Newey, zichtbaar tijdens de Britse Grand Prix.

Tijdens het Goodwood Festival of Speed werd Adrian Newey geïnterviewd door F1-commentator Harry Benjamin. Daarin gaf hij aan dat de nieuwe regels hem weer inspireren.

“Ik vind reglementswijzigingen stimulerend. Het biedt ruimte voor nieuwe ideeën. Voor iedereen geldt hetzelfde speelveld.”

Volgens de topontwerper zal iedere renstal het zwaar krijgen. “Het is de eerste keer, voor zover ik weet, dat er tegelijkertijd veranderingen zijn in zowel het chassis als de krachtbron”, aldus Newey. “Dus alle teams zullen worstelen om te begrijpen hoe ze die twee dingen het best kunnen integreren.”

De veranderingen in 2026 zijn ingrijpend. De nieuwe krachtbronnen zullen namelijk voor een veel groter deel uit elektrische energie bestaan. Daarnaast zullen de auto’s een compleet nieuw aerodynamisch ontwerp krijgen. Dit maakt de integratie van chassis en motor complexer dan ooit.

De uitdaging geldt voor alle teams, van koploper McLaren tot hekkensluiter Alpine.

McLaren staat momenteel ver bovenaan in het constructeurskampioenschap met 460 punten. Ferrari (222 punten) en Mercedes (210) volgen op grote afstand. Red Bull is gezakt naar plek vier met 172 punten.

Aston Martin staat momenteel op plek acht, met slechts 36 punten. De laatste podiumplek voor het team was in 2023 in São Paulo, dankzij Alonso. Lance Stroll heeft sinds 2020 geen topdrie-positie meer behaald.

Voor Aston Martin is 2026 hét moment om een stap voorwaarts te maken. De overstap van Newey, de samenwerking met motorleverancier Honda en de toewijding van teambaas Lawrence Stroll maken duidelijk dat het team mikt op meer dan alleen punten.

Ook bij Red Bull zijn de ogen gericht op 2026. Het is namelijk de eerste keer sinds lange tijd dat ze een regelwijziging ingaan zonder Newey aan boord. De prestaties van het team zijn sinds zijn vertrek wisselvallig. Max Verstappen zou zelfs twijfelen over zijn toekomst bij Red Bull, nu de dominantie van eerdere jaren is verdwenen.

De motorenleveranciers in 2026 zijn eveneens anders verdeeld. Zo werkt Red Bull samen met Ford via Red Bull Powertrains. Aston Martin blijft vasthouden aan Honda.

McLaren, Williams, Alpine en Mercedes gebruiken motoren van Mercedes. Ferrari levert ook aan Cadillac en Haas. Audi ontwikkelt zijn eigen krachtbron.

‘Lance Stroll moet zijn excuses aanbieden’

Lees ook: ‘Lance Stroll moet zijn excuses aanbieden’

‘Lewis Hamilton en Charles Leclerc moeten geen vrienden van elkaar zijn’

Lees ook: ‘Lewis Hamilton en Charles Leclerc moeten geen vrienden van elkaar zijn’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws