Alfa Romeo heeft een rijke geschiedenis in de Formule 1 als constructeur en motorleverancier tussen 1950 en 1987. Na successen in de jaren '50 trok Alfa Romeo zich tijdelijk terug, maar keerde terug in de jaren '70. Ondanks enkele podiumplaatsen hadden ze te maken met betrouwbaarheidsproblemen. In 2015 werd Alfa Romeo sponsor van Scuderia Ferrari en in 2018 werd het titelsponsor van Sauber, dat nu bekendstaat als Alfa Romeo Racing. In 2019 veranderde het Sauber-team officieel zijn naam naar Alfa Romeo Racing. Na het seizoen van 1985 besloot Alfa Romeo zich terug te trekken als constructeur uit de Formule 1.
Alfa Romeo
Valtteri Bottas
Valtteri Bottas, een Finse coureur, heeft indruk gemaakt in de motorsport. Hij debuteerde in 2013 in de Formule 1 bij Williams en groeide al snel uit tot een van de grootste talenten. Met tien overwinningen, 17 poleposities en 63 podiumplaatsen werd hij tweede in het wereldkampioenschap in 2019 en 2020. In 2022 maakte Bottas de overstap naar het Alfa Romeo F1 Team.
Zhou Guanyu
Guanyu Zhou, de eerste Formule 1-coureur uit China, schrijft geschiedenis in de motorsport van zijn land. Zijn weg naar de Formule 1 is een verhaal van vastberadenheid en steun van zijn familie. Met successen op verschillende niveaus, waaronder Euro F3 en F2, is Zhou al geruime tijd in beeld bij F1-teams. Hij sluit zich aan bij het Alfa Romeo F1 Team.
Over Alfa Romeo
Alfa Romeo, de Italiaanse autofabrikant, heeft een rijke geschiedenis in de Formule 1. Het merk heeft deelgenomen als constructeur en motorleverancier tussen 1950 en 1987. Na successen in de jaren '50 trok Alfa Romeo zich terug uit de sport. In de jaren '60 werden onafhankelijk ontwikkelde Alfa Romeo-motoren gebruikt door verschillende Formule 1-teams. In de jaren '70 voorzag Alfa Romeo hun coureur Andrea de Adamich van aangepaste motoren, maar behaalde geen kampioenschapspunten. Van 1979 tot 1985 keerde Alfa Romeo terug als constructeur, maar behaalde minder succes. In 2015 keerde het merk terug als sponsor van Scuderia Ferrari en in 2018 werd Alfa Romeo titelsponsor van Sauber, nu bekend als Alfa Romeo Racing.
F1 wagen
De Alfa Romeo Formule 1-auto heeft een geavanceerde veiligheidsconstructie genaamd de "survival cell", die de cockpit van de coureur beschermt. Deze cell is gemaakt van een lichtgewicht en stijve carbon composietstructuur. Na de spectaculaire crash van Romain Grosjean in 2020 zijn er extra veiligheidsmaatregelen genomen, waaronder een brandstoftank die veilig kan loskoppelen van het chassis bij ernstige crashes. De auto maakt gebruik van een hybride krachtbron, bestaande uit een V6 1600cc-motor, elektromotoren en een batterijpakket. Daarnaast zijn er wijzigingen in de banden, met Pirelli die nieuwe, lagere 18" banden levert voor betere wegligging en minder oververhitting.
Geschiedenis
Alfa Romeo heeft een geschiedenis in de Formule 1 met hoogte- en dieptepunten. In de jaren '50 behaalden ze successen met Nino Farina en Juan Manuel Fangio als wereldkampioenen. Na de jaren '50 trok Alfa Romeo zich terug uit de sport, maar keerde terug in de late jaren '70 met het team Autodelta. Ondanks enkele podiumplaatsen en successen met coureurs als Bruno Giacomelli, hadden ze te maken met betrouwbaarheidsproblemen. Na het seizoen van 1985 besloot Alfa Romeo zich terug te trekken als constructeur uit de Formule 1. In 2019 liet het Sauber team weten haar naam te veranderen naar Alfa Romeo Racing.