De Formule 1-teams opereren onder een budget cap om de controle over hun uitgaven te behouden, opwaartse kosten te vermijden en een gelijk speelveld te bevorderen. Hier is wat de F1-budgetlimiet is en hoe het werkt.
Wat is de F1-budget cap?
De F1-budgetlimiet beperkt het bedrag dat een team gedurende een kalenderjaar aan zijn auto’s kan uitgeven. Het werd voor het eerst van kracht in 2021. Het oorspronkelijke plan – dat werd uitgewerkt voordat de pandemie toesloeg – was dat het uitgavenplafond $175 miljoen zou bedragen. Maar toen COVID-19 in 2020 de boel overhoop gooide en sommige teams in een wanhopige financiële situatie bracht, werd dit bedrag verlaagd tot $145 miljoen.
Het plan was om het bedrag voor 2022 en 2023 verder met $5 miljoen per seizoen te verminderen, met alleen inflatieaanpassingen daarna. Deze aanpassingen zijn echter al begonnen te worden toegepast, mede dankzij de razende prijsstijgingen die de wereldeconomie in 2022 hebben getroffen.
Waarom heeft de F1 een budget cap?
Sommige teams hebben enorme budgetten, terwijl andere het moeten doen met relatief bescheiden bedragen. Dit heeft de neiging om samen te hangen met de prestaties op het circuit en maakt het vrijwel onmogelijk voor ‘armere’ teams om qua snelheid bij te blijven.
De budget cap is in de eerste plaats een langverwachte poging om het speelveld gelijker te maken, maar ook om ervoor te zorgen dat er genoeg teams overleven om een volledige grid te vormen. Bovendien, in een wereld waarin de nadruk ligt op besparen en duurzaamheid, is het ook een stap in de goede richting voor het imago van een sport die velen als zondig extravagant beschouwen.
Wat valt onder de F1-budgetlimiet?
Elke uitgave met betrekking tot de prestaties van de auto – behalve motoren – is relevant voor de budgetlimiet. Dit omvat:
– Alle onderdelen van de auto (van het stuurwiel tot de wielmoeren)
– Alle benodigde elementen om de auto te laten rijden
– Het grootste deel van het teampersoneel
– Garage-uitrusting
– Reserveonderdelen
– Transportkosten
– Alles daartussenin
Het grootste aandachtspunt ligt bij de kosten voor de ontwikkeling van de auto. Daarbij moeten teams afwegen wat er ontwikkeld wordt, hoeveel er wordt besteed aan elk vervaardigd onderdeel, hoeveel van de onderdelen nodig zijn en of ze betaalbaar zijn zonder te veel uit te geven.
Wat valt er niet onder de F1-budgetlimiet?
Er zijn verschillende zaken met een hoog prijskaartje die niet worden gedekt door de budget cap, waaronder:
– Salarissen van coureurs
– Reiskosten
– Marketinguitgaven
– Bonussen voor werknemers en medische voordelen voor het personeel
Motoren, die complexer zijn omdat sommige teams ze zelf maken terwijl andere ze kopen, vallen onder hun eigen set van kostenregels.
Wat zijn de straffen voor het overtreden van de F1-budgetlimiet?
Naast procedurele overtredingen met betrekking tot rapportage is er een duidelijke grens als het gaat om overtredingen van de budgetlimiet: het overschrijden van het vastgestelde bedrag met 5%. Onder dat cijfer wordt het officieel gedefinieerd als een ‘kleine overschrijding’.
Ga erboven en teams bevinden zich in het gebied van ‘materiële overschrijding’. Maar het zand aan beide zijden van de lijn is behoorlijk vaag als het gaat om mogelijke straffen. Uitgaven zijn een complex gebied om te reguleren zodra je in de details duikt, dus de regels zijn opzettelijk geschreven om ruimte te laten voor straffen op basis van individuele gevallen.
Als zodanig is het aanbod aan mogelijke straffen dat kan worden opgelegd vergelijkbaar voor zowel kleine als grote overtredingen van de regels: puntenaftrek van het seizoen 2021, uitsluiting van races, boetes en beperkingen voor windtunnel tests. Maar er is één belangrijk verschil als je meer dan 5% hebt overschreden: je kunt worden uitgesloten van een volledig wereldkampioenschap.
Wie beslist over de straffen voor het overtreden van de F1-budget cap?
Eventuele straffen zullen worden uitgedeeld door het Cost Cap Adjudication Panel, een groep van zes rechters voorgesteld door de FIA en de teams.
Zijn alle teams onder het budgetcap gebleven?
In 2022 had het team van Red-Bull het overschreden, wat later heel weinig bleek te zijn, en ze niet wisten of het nou echt was overschreden. Later bleek toch dat ze het niet hadden overschreden en alle overige teams ook niet.