Sergio Perez crasht tijdens kwalificatie, onthulling van Red Bull’s geheime concept

128 weergaven
Sergio Perez

Tijdens de kwalificatie in Sainte Devote crashte Sergio Perez en zijn RB19 werd vanwege de beperkte ruimte op het stratencircuit in het vorstendom weggetakeld. Dit gaf fotografen de kans om foto’s te maken van de vloer van de auto.

De technische directeur van Mercedes, Shovlin, dacht dat Red Bull geïrriteerd zou zijn als het concept van hun auto openbaar zou worden gemaakt. Red Bull heeft tot nu toe elke race van dit seizoen gewonnen. Toen hem werd gevraagd of Mercedes beelden van het concept van Red Bull heeft bekeken, antwoordde Shovlin dat hij vermoedt dat Red Bull meer geïrriteerd zou zijn als hun auto in de lucht zou worden opgetild dan Mercedes over hun eigen auto. Veel mensen merkten op dat de Red Bull-auto, toen hij werd opgetild, veel vlakker bleef dan de Mercedes-auto, die naar achteren kantelde en daardoor een verkeerde indruk van de gewichtsverdeling gaf.

De verschillen van de RB19

Tijdens het afgelopen raceweekend kregen Mercedes en Ferrari de kans om onder de auto van Red Bull te kijken na de crash van Sergio Pérez. Momenteel is Red Bull duidelijk het dominante team in de Formule 1. Ze hebben zo hun eigen trucjes om hun concurrenten voor te blijven. Een van de opvallende verschillen is dat de vloer van de Red Bull-auto bijna overal pikzwart is, in tegenstelling to Mercedes en Ferrari. Behalve op een paar specifieke punten. Dit verwijst naar de plank onder de vloer van de RB19. Op die punten wordt gecontroleerd of de auto aan de regels voldoet, en op die plekken vertoont de vloer van Red Bull geen slijtage. Niemand weet precies hoe Red Bull dit voor elkaar krijgt. Door de auto op deze manier af te stellen, kan Red Bull de auto lager laten rijden en daardoor meer neerwaartse druk (downforce) genereren, wat helpt bij het verbeteren van de prestaties.

Gaan de concurrenten het geheim kopiëren?

“Natuurlijk zijn we niet blij met de situatie,” legde Marko (teamadviseur van Red Bull Racing) uit. “De vloer is van groot belang, maar het is niet zo eenvoudig om de vloer te kopiëren als je niet de andere componenten en de onderliggende concepten hebt. Bovendien hing de Mercedes-auto nog langer in de lucht voordat deze werd blootgesteld. Ik denk echter dat de interesse in de vloer van Mercedes niet zo groot is als de interesse in onze auto bij mensen.”

Marko is van mening dat, tenzij rivalen de kennis hebben van hoe de voorvleugel en diffusor van de Red Bull werken in termen van het beheer van de luchtstroom, de kennis van de vloer niet van grote waarde zal zijn. “Het draait ook niet alleen om de vloer,” liet hij weten. “Het is een samenspel tussen de vloer, de voorvleugel en de achterkant. Het gaat dus om al die elementen samen, en dat is veel complexer dan alleen de vloer.”

Red Bull-teambaas Christian Horner dacht ook dat, hoewel de beelden van de vloer misschien nieuw waren voor het publiek, rivaliserende teams er waarschijnlijk al spionagefoto’s van hadden.

Dit vind je misschien ook leuk

Plaats een Reactie

Over Racing.nl

Racing.nl is de ultieme bestemming voor Formule 1 fans! We brengen je al het laatste nieuws, meningen en informatie over de sport, evenals uitslagen en live verslag van elke race. Of je nu een die-hard fan bent of net begint, bij ons kun je terecht voor alles over racing.

Komende races

Wil je weten wanneer de eerstvolgende formule 1 race is? Bekijk de formule 1 race kalender voor het overzicht van de trainingen, kwalificaties en races. Klik op de knop hieronder.

© Copyright Racing.nl 2024 | Alle rechten voorbehouden

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies om je ervaring te verbeteren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookiebeleid