Nieuws Toch een podiumplek voor Alonso na tijdstraf van 10 seconden Door 20. maart 2023 Fernando Alonso is uiteindelijk op de derde plaats geëindigd in de Grand Prix van Saoedi-Arabië, ondanks dat hij aanvankelijk een tijdstraf van tien seconden had gekregen. Deze straf was opgelegd… Fernando Alonso is uiteindelijk op de derde plaats geëindigd in de Grand Prix van Saoedi-Arabië, ondanks dat hij aanvankelijk een tijdstraf van tien seconden had gekregen. Deze straf was opgelegd omdat zijn monteurs zijn auto hadden aangeraakt terwijl hij een eerdere straf uitzat. Drie uur na de race werd de beslissing echter teruggedraaid door de stewards, waardoor Alonso alsnog zijn derde plaats kon behouden. Extra tijdstraf van 10 seconden Fernando Alonso is zijn derde plaats kwijtgeraakt aan George Russell nadat hij in eerste instantie een tijdstraf van 5 seconden had gekregen. Russell eindigde als vierde, maar schoof door de penalty van Alonso voor een korte tijd op naar de derde plek. De 41-jarige Alonso kreeg al snel na de start van de race een straf van vijf seconden omdat hij zijn startvak met één wiel had verlaten. Toen Alonso vervolgens deze straf moest inlossen, raakten de monteurs van Aston Martin zijn auto aan wat resulteerde in een extra straf van 10 seconden na afloop van de race. Steun van Russell voor Alonso Tijdens de persconferentie liet Russell zijn steun blijken aan Fernando Alonso. Hij vond het oneerlijk voor de Spanjaard en vond dat de straffen soms te zwaar zijn. Hoewel hij blij was dat hij een beker had gewonnen, had hij ook kritiek op de vele regels die dit weekend waren besproken. Russell vond vooral de eerste straf voor Alonso onnodig zwaar. Hij vond het moeilijk om zijn positie op de grid te zien en de strepen op de grond waren vanuit zijn auto niet zichtbaar. Volgens hem zou er in dit soort gevallen meer gezond verstand gebruikt moeten worden. Teleurgesteld Alonso was erg teleurgesteld dat hij pas na de podiumceremonie hoorde dat hij zijn derde plaats was kwijtgeraakt. Hij uitte zijn frustratie over het slechte beleid van de FIA voordat hij wist dat de straf zou worden teruggedraaid. Volgens hem was het fout om na meer dan 35 rondes na een pitstop alsnog een straf te geven voor diezelfde pitstop. Hij vond dat de FIA meer dan genoeg tijd had om hem te informeren over de straf, zodat hij nog harder had kunnen rijden en een grotere voorsprong van elf seconden had kunnen creëren naar de auto achter hem. Hoewel Alonso kritiek had op de beslissing van de FIA, gaf hij wel toe dat het zijn fout was dat hij niet goed in zijn startvak stond tijdens de race. Hij nam zijn straf en had bewust een gat van vijf seconden tussen hem en George gecreëerd. Sergio Pérez pakte de overwinning in Jeddah, terwijl Max Verstappen als tweede eindigde. Later werd hier nog eens streng naar gekeken en werd de straf van Alonso toch weer ingetrokken, waardoor Alonso toch verschoof naar een podiumplek met een derde plaats. Dit maakte dan ook zijn honderdste keer dat hij een podiumplaats kreeg. Het Formule 1-seizoen gaat over twee weken verder met de Grand Prix van Australië in Melbourne. Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op Autonieuws In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst Autonieuws Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ Formule 1 1,6 kilometer lang en 30 verdiepingen hoog: deze drijvende megastad biedt ruimte aan 80.000 mensen Autonieuws Over 5 jaar is dit de grootste autobouwer ter wereld Autonieuws Steeds meer automobilisten maken bewust deze overtreding: ‘Ze moeten streng aangepakt worden’
Formule 1 1,6 kilometer lang en 30 verdiepingen hoog: deze drijvende megastad biedt ruimte aan 80.000 mensen
Autonieuws Steeds meer automobilisten maken bewust deze overtreding: ‘Ze moeten streng aangepakt worden’