Nieuwe sidepod-ontwerp van Mercedes gespot voor Grand Prix Monaco

177 weergaven
Nieuwe Sidepod mercedes

F1-fans hebben het nieuwe sidepod-ontwerp van Mercedes opgemerkt, dat tijdens de Grand Prix van Monaco zal worden geïntroduceerd.

Belangrijke upgrades voor de Mercedes W14

Journalisten zijn deze week gearriveerd in Monaco voor een weekend vol races. Het is dan ook geen verrassing dat ze meteen naar de Mercedes W14 zijn gegaan, waar bevestigd is dat er grote upgrades komen in de vorm van een nieuwe vloer, voorwielophanging en sidepods. Er zijn foto’s genomen van deze upgrades, dus laten we eens kijken wat er verandert.

Het team uit Brackley zou de belangrijke upgrades oorspronkelijk introduceren tijdens de Emilia Romagna Grand Prix. Echter, na de annulering daarvan hebben bronnen dicht bij het team bevestigd dat ze in plaats daarvan in Monte Carlo zullen worden geïntroduceerd.

Ondanks dat het zero-pod ontwerp al meer dan een jaar in ontwikkeling was, sprak Lewis Hamilton zich eindelijk uit over de richting die ze insloegen en gaf toe dat hij het er niet mee eens was. Dit dwong het team tot een grote verandering. Toto Wolff bevestigde vervolgens dat ze opnieuw zouden beginnen met een nieuw concept met een hoger prestatieplafond.

Fans spotten nieuw sidepod-ontwerp

Nu teams arriveren in Monaco hebben oplettende fans het nieuwe sidepod-ontwerp gespot. Deskundige fan Bryson Sullivan heeft enkele foto’s gedeeld op Twitter en schreef:

“De nieuwe sidepod is aanzienlijk breder dan voorheen en heeft een afgeronde inlaat, maar behoudt de aerodynamische bekleding van de bovenste zijdelingse botsingsstructuur (SIS) die een aanhoudend kenmerk was in het oude zeropod-ontwerp.

“Het nieuwe ontwerp behoudt ook de verticale vin die onder de SIS-vleugel hangt, hoewel het lijkt te beschikken over een diepere chord waardoor er een groter totaaloppervlak en lagere aspectverhouding ontstaat.”

Dit is zeker een stap verwijderd van het oorspronkelijke idee van het team. Het lijkt erop dat de sidepod-inlaat aanzienlijk groter is dan wat we tot nu toe dit jaar hebben gezien. Zoals Bryson opmerkte, behoudt de auto nog steeds een deel van zijn oorspronkelijke ontwerp, met mogelijke inspiratie uit het AMR23-ontwerp van Aston Martin.

Geen garantie voor plotselinge prestatieverbeteringen

Zoals gewoonlijk is het belangrijk op te merken dat upgrades niet direct leiden tot plotselinge prestatieverbeteringen. Het team zal Monaco gebruiken om zoveel mogelijk gegevens uit deze upgrades te halen om zo tot een werkende setup te komen. Er wordt echter geschat dat deze upgrade mogelijk 2 tienden per ronde kan opleveren aan prestatieverbetering. Alleen de tijd zal uitwijzen of dit realistisch is of niet.

Mogelijk zijn er belangrijkere veranderingen onder de auto aangebracht. Laten we dus hopen dat dit betekent dat er nog een extra team kan strijden aan de top.

Dit is wat fans zeggen:

“Eindelijk, na maanden speculatie, is de nieuwe W14 klaar om te debuteren op het circuit van Monaco. Maar is het echt zo innovatief? In vergelijking met het ‘zero-pod’-project dat door het Duitse team in deze twee jaar is geïmplementeerd, is het zeker iets nieuws. Als we echter naar de huidige F1-grid kijken, vormt het geen grote innovatie. Mercedes heeft feitelijk het RedBull-top team-design gelijkgetrokken zonder echter hun Oostenrijkse filosofie volledig te kopiëren.”

De bijgewerkte W14 toont eindelijk enige sidepods; maar niet de undercut eronder die kenmerkend is voor de AMR23 en RB19 en die een cruciale rol speelt in hun aerodynamica.

Conceptueel kunnen we zeggen dat dit het startpunt is voor wat mogelijk een succesvol project blijkt te zijn. Het chassis van de auto is nog steeds hetzelfde als dat van het begin van het jaar, gezien de budgetbeperkingen, en dus blijft ook het bekende probleem van de voorwaarts geplaatste cockpitpositie ten opzichte van de andere auto’s op de grid bestaan.

Mercedes lijkt een jaar achter te lopen op de ontwikkeling van deze nieuwe autofilosofie. Dit wordt bevestigd door de vele roosters die we zien op het chassis om lucht naar de motor te laten stromen, wat leidt tot een probleem met aerodynamische efficiëntie, vooral in rechte lijnen. We wachten op feedback vanaf het circuit (niet Monaco, bedoeld), Barcelona zal dé test zijn voor de Duitse auto!

Dit vind je misschien ook leuk

Plaats een Reactie

Over Racing.nl

Racing.nl is de ultieme bestemming voor Formule 1 fans! We brengen je al het laatste nieuws, meningen en informatie over de sport, evenals uitslagen en live verslag van elke race. Of je nu een die-hard fan bent of net begint, bij ons kun je terecht voor alles over racing.

Informatie

Komende races

Wil je weten wanneer de eerstvolgende formule 1 race is? Bekijk de formule 1 race kalender voor het overzicht van de trainingen, kwalificaties en races. Klik op de knop hieronder.

© Copyright Racing.nl 2024 | Alle rechten voorbehouden

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies om je ervaring te verbeteren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookiebeleid