Charles Leclerc kreeg een gridstraf na de kwalificatie van Spanje. Er ontstond echter verwarring onder fans bij welke race deze straf van 15 plaatsen precies zou gelden.
Na de problemen die Charles Leclerc had tijdens de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Spanje, besloot Ferrari om bijna de hele achterkant van de SF23 auto te vernieuwen. Dit betekent dat ze belangrijke onderdelen van de motor moesten vervangen, namelijk de Energy Store (ES, de derde keer dit seizoen) en de Control Electronics (CE, de vierde keer dit seizoen). Normaal gesproken mag een team maar een beperkt aantal van deze onderdelen per seizoen gebruiken. Ferrari heeft er echter al meer van gebruikt dan toegestaan, en dat terwijl we pas bij de zevende race van het seizoen zijn.
Verwarring onder fans
Er ontstond verwarring op internet toen mensen dachten dat de gridstraf van 15 plaatsen voor Leclerc van toepassing zou zijn op de race in Canada. Dit kwam deels doordat veel mensen waarschijnlijk alleen het gedeelte ’terugvallen van 15 plaatsen voor de volgende race’ hadden gelezen en daarna gestopt waren of dachten dat ze genoeg informatie hadden. Echter, de volgende race waarin Leclerc zou deelnemen was Spanje, niet Canada.
Dus, de gridstraf van 15 plaatsen kwam bovenop de 19e plaats waar Leclerc al stond. Aangezien hetzelfde ook gebeurde met Logan Sargeant, zakte Leclerc niet naar de 20e plaats, maar bleef hij op de 19e plaats. In Canada zal Leclerc dus zonder een gridstraf van vijftien plaatsen aan het weekend beginnen en heeft hij een schone lei.
Sainz neemt genoegen met P5 na moeizame race in Barcelona
Carlos Sainz blikt terug op een teleurstellende Spaanse Grand Prix. Hij begon de race op een indrukwekkende tweede plaats, maar werd vervolgens tijdens de race met gemak door drie andere coureurs ingehaald. Terugkijkend op de zevende race van het seizoen uit de Spanjaard kritiek op zijn team en hoopt hij dat hij bij de race in Montreal weer een positief resultaat kan behalen. Hij vertelde: “We weten dat racepace en hogesnelheidsbochten onze zwakheden zijn. Daar komt nog bij dat Barcelona een soort asfalt heeft dat voor hoge bandenslijtage zorgt. Daarom waren we zo langzaam vandaag.”
Sainz voegt eraan toe: “Daar komt nog bij dat de auto soms onvoorspelbaar is. Ik heb er alles aan gedaan om een goed resultaat te behalen, maar uiteindelijk moet ik genoegen nemen met een P5. We weten nu waar we niet sterk in zijn. De motivatie en de feedback zijn er, nu moeten we nog de tijd vinden om de problemen op te lossen. Mercedes laat ons zien dat het mogelijk is om een grote stap vooruit te maken. In Maranello zijn ze volop bezig om sterker te worden. Maar waarschijnlijk was dit circuit de slechtste locatie om de nieuwe upgrades mee te nemen, dus dat heeft ook vast niet geholpen.”