Formule 1

Yuki Tsunoda maakt zich geen zorgen: ‘Mijn setup zal anders zijn dan die van Max’

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda / Getty Images

Het is misschien wel de zwaarste baan in de Formule 1: teamgenoot zijn van Max Verstappen. Deze eer c.q. taak is nu aan Yuki Tsunoda, die volgende week in Japan mag laten zien wat hij in huis heeft.

Yuki Tsunoda maakt zich op voor zijn eerste race als coureur van Red Bull Racing. Hij heeft een duidelijk doel: het podium halen.

Tijdens een Honda-evenement in Tokio sprak Tsunoda voor het eerst over zijn onverwachte overstap.

“​Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat ik voor Red Bull zou racen bij de Grand Prix van Japan,”​ zei hij tegen Motorsport.com.

“​Dit is het laatste jaar van de samenwerking tussen Red Bull en Honda. Rijden in Suzuka als Red Bull-coureur voelt als lot. Alles is precies op de juiste manier samengevallen om me hier vandaag te krijgen.”

“​Natuurlijk was ik blij met mijn promotie, maar toen ik er goed over nadacht, voelde het heel onwerkelijk om ineens voor Red Bull te rijden bij de Japanse Grand Prix,”​ gaf hij toe.

“​Ik wil de verwachtingen niet te hoog leggen, maar voor deze race wil ik op het podium eindigen. Tegelijkertijd weet ik dat het niet meteen makkelijk zal zijn.”

Hij wil eerst het gedrag van de RB21 begrijpen.

“​Mijn prioriteit is om eerst te begrijpen hoe de auto zich gedraagt vergeleken met de VCARB. Als ik er in de eerste training al natuurlijk van kan genieten, volgen de resultaten vanzelf. En als dat leidt tot een podiumplaats, zou dat geweldig zijn,”​ verklaarde hij.

Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen

Lees ook: Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen

‘Dit wordt interessant’

Suzuka wordt voor hem een vuurproef, maar hij laat zich niet afschrikken. De Red Bull-stoel heeft al meerdere coureurs gebroken.Toch kijkt Tsunoda uit naar de uitdaging.

“​Toen ik het telefoontje kreeg, dacht ik: ‘Wauw, dit wordt interessant’,”​ zei hij.

“​Meer dan wat dan ook ben ik enthousiast over wat er komen gaat. Momenten zoals deze, met zoveel druk en zo’n grote kans, komen niet vaak in het leven voorbij. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het een ongelooflijk spannende race wordt.”

Door de hectiek rond zijn overstap had hij nauwelijks tijd om stil te staan bij het moment.

“​Eerst was ik te druk om het echt te beseffen. Ik moest meteen de simulator in, een stoeltje laten passen en allerlei andere voorbereidingen treffen,”​ voegde hij toe.

“​Natuurlijk is het geweldig om gepromoveerd te worden, maar ik wilde eerst praten met mijn ingenieurs en de mensen die me hebben gesteund,”​ zei hij.

Hij had eerder dit jaar al een stoeltje laten passen als reservecoureur. Toen twijfelde hij nog aan het nut ervan.

“​Ik weet nog dat ik toen dacht: ‘Waarom doe ik dit eigenlijk? Ik ga toch niet racen.’”

Simulator en afstelling

Tsunoda heeft inmiddels meerdere uren in de simulator doorgebracht en dat heeft zijn vertrouwen vergroot.

“​Ik heb ongeveer twee dagen in de simulator gezeten. Op basis daarvan vond ik de auto niet heel moeilijk om te rijden,”​ zei hij.

“​De voorkant reageert heel direct, zoals mensen vaak zeggen. Maar als je me vraagt of hij lastig te besturen is, zou ik niet zeggen dat hij vreemd aanvoelde. In ieder geval niet in de simulator.”

Hij wil zijn eigen rijstijl ontwikkelen binnen het team.

“​Hoe ik de auto wil afstellen, is waarschijnlijk anders dan Max Verstappen. Ik wil mijn eigen set-up creëren, de auto goed begrijpen en stap voor stap sneller worden vanaf de eerste training,”​ legde hij uit.

Ondanks de hoge druk blijft hij ontspannen en speels.

Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is

Lees ook: Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is

Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt

Lees ook: Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt

Laatste nieuws

Zie meer nieuws